حمل 24, 1402 12:43 Asia/Kabul
  • گشوده شدن درب سفارت ایران در ریاض؛ گامی جدید در اجرای توافق جمهوری اسلامی ایران و  عربستان
    گشوده شدن درب سفارت ایران در ریاض؛ گامی جدید در اجرای توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان

درب‌های سفارت ایران در ریاض که پس از قطع روابط ایران و عربستان به مدت تقریبا ۷ سال بسته بود، روز چهارشنبه گشوده شد.

در گامی جدید و در راستای اجرای توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای از سرگیری روابط رسمی و فعالیت دیپلماتیک نمایندگی‌های سیاسی و کنسولی دو کشور، هیئت فنی ایرانی روز چهارشنبه وارد ریاض شد و مورد استقبال مسوولان عربستان سعودی قرار گرفت.

به گفته "ناصر کنعانی" سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، هیأت ایرانی در دو گروه کاری در ریاض و جده اقدامات لازم را جهت راه اندازی سفارت و سرکنسولگری و نیز فعالیت نمایندگی‌ دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان همکاری اسلامی، انجام خواهند داد؛ هیأت فنی عربستان سعودی نیز که شنبه وارد ایران شده بود، امروز (پنجشنبه)  برای بازگشایی کنسولگری این کشور، عازم مشهد می شود.

توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان برای ازسرگیری روابط دوجانبه، مهم‌ترین رخداد سیاسی و دیپلماتیک اخیر در غرب آسیا محسوب می‌شود و به دلیل تاثیرات مثبت آن در تحولات منطقه، با استقبال کشورهای همسایه مواجه شده است؛ این روابط ،علاوه بر شکل دهی به تعاملات جدید سیاسی و اقتصادی بین ایران و عربستان به عنوان دوقدرت بزرگ نفتی و همچنین دو کشور مهم اسلامی، می تواند علاوه بر منافع اقتصادی، منجر به گسترش ثبات و امنیت در منطقه شود و به حل و فصل بحران ها در کشورهایی نظیر سوریه و یمن، کمک کند.

به عبارت دیگر، توافق تهران و ریاض در پکن می تواند مقدمه ای برای حل‌و‌فصل سایر پرونده‌های تنش‌زا در غرب آسیا بدون توسل به مکانیسم‌های متکی به ابتکارات آمریکایی و اروپایی باشد که البته این موضوع هم نشان دهنده کاهش اعتبار و نفوذ آمریکا در منطقه و هم به معنای پررنگ شدن نقش و جایگاه چین در غرب آسیا خواهد بود. به عنوان مثال، محمد بن سلمان ولیعهد عربستان از تصمیم خود برای دعوت از بشار اسد رئیس جمهوری سوریه برای نشست سران اتحادیه عرب خبر داده است، در حالی که واشنگتن مخالف هرگونه عادی سازی روابط با دولت بشار اسد است. همچنین اکنون امیدها برای توافق آتش بس دائمی بین عربستان سعودی و یمنی‌ها تا قبل از عید فطر افزایش یافته است که با محقق شدن آن، یکی از مهم ترین بحران های منطقه، خاتمه خواهد یافت.

موضوع شکست سیاست انزوای منطقه‌ای و بین‌المللی جمهوری اسلامی ایران نیز یکی پیامدهای راهبردی احیای روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان است، چرا که تلاش برای انزوای سیاسی ایران، همواره یکی از سیاست های ضد ایرانی آمریکا و رژیم صهیونیستی در سال های پس از پیروزی انقلاب اسلامی بوده است، اکنون اما بعد از توافق ایران و عربستان، سایر کشورهای منطقه همچون امارات متحده عربی و بحرین نیز درصدد بهبود روابط با ایران هستند؛ بنابراین، توافق تهران و ریاض عملا شکستی برای سیاست خارجی آمریکا و رژیم صهیونیستی محسوب می شود که به دنبال منزوی کردن ایران و تفرقه افکنی در بین کشورهای منطقه هستند.

از سوی دیگر، تلاش‌ها برای عادی سازی روابط رژیم صهیونیستی با کشورهای عربی و اسلامی کُند شده و تمایل عربستان به استقبال علنی از روابط با تل‌آویو نیز کاهش یافته است؛ در اینباره منابع آمریکایی گزارش داده اند که عربستان شرایط غیرممکنی را برای عادی‌سازی روابط تعیین کرده است. بنابراین، اکنون با برقراری مجدد روابط عربستان با ایران، امیدهای رژیم صهیونیستی برای ایجاد ائتلاف ضد ایران در منطقه، بیش از پیش کمرنگ شده است. "آویگدور لیبرمن" وزیر اسبق جنگ رژیم صهیونیستی احیای مناسبات ایران و عربستان را یک شکست برای سیاست خارجی اسرائیل دانسته و روزنامه"یدیعوت آحارانوت" توافق ایران و عربستان را به‌ منزله فروریختن دیوار دفاعی منطقه‌ای دانسته است که رژیم صهیونیستی می‌خواست برای خود بسازد.

در پایان باید به این نکته نیز اشاره کرد که برقراری مجدد روابط ایران و عربستان، بار دیگر بر سیاست حُسن همجواری جمهوری اسلامی ایران صحه می گذارد، روابط دوستانه با همسایگان یکی از اهداف جمهوری اسلامی ایران است و  دولت ایران در ماههای اخیر با افزایش تعاملات سیاسی و اقتصادی با کشورهای منطقه تلاش کرده است هم در جهت رفع و کاهش اختلافات گام بردارد و هم این کشورها را به سمت همگرایی و فارغ از مداخلات قدرت های بیگانه سوق دهد؛ از نگاه جمهوری اسلامی ایران، گفتگو میان کشورهای منطقه بدون مداخلات خارجی، تنها مسیر صحیح برای حل و فصل مسائل و اختلافات کنونی است.

بازگشایی درب سفارت ایران در عربستان

کلیدواژه