حمل 24, 1402 17:25 Asia/Kabul
  • نشست وزیران خارجه همسایگان افغانستان در ازبکستان

چهارمین نشست کشورهای همسایه افغانستان در شهر سمرقند ازبکستان برگزار شد.

 در نشست سمرقند، وزیران امور خارجه کشورهای چین، ایران، پاکستان، روسیه، تاجیکستان، ترکمنستان و ازبکستان حضور یافتند. امیرخان متقی وزیر خارجه حکومت طالبان نیز در نشست همسایگان افغانستان شرکت کرد. آخرین دور مذاکرات همسایگان افغانستان درشهر تونشی چین در مارس ۲۰۲۲،برگزارشده بود.

حافظ ضیا احمد، معاون سخن‌گوی وزارت خارجه حکومت طالبان  در توییتی نوشت:  امیرخان متقی در حاشیه نشست سمرقند با وزیران خارجه برخی از کشورهای منطقه دیدارمی کند. 

احترام به حاکمیت، استقلال و تمامیت ارضی افغانستان،رفع تحریم های اعمال شده علیه مردم افغانستان و تاکید بر مبارزه قاطع حکومت فعلی این کشور با تروریسم از جمله تاکیدات شرکت کنندگان در نشست همسایگان افغانستان در شهر سمرقند ازبکستان بود. 

نشست همسایگان افغانستان به میزبانی ازبکستان در حالی برگزار شد که ادامه تحریم های آمریکا و مسدود ماندن دارایی های افغانستان در خارج از کشور موجب تشدید بحران شده است.

عدم دسترسی به منابع بانک مرکزی افغانستان در خارج از کشور موجب شده تا حکومت طالبان کالاها واقلام وارداتی مورد نیاز مردم را با دشواری تامین کند که این مسئله به خصوص با چالش های موجود در تامین مواد غذایی و دارو سبب شکل گیری شبه بحران در افغانستان شود که ممکن است ادامه این روند به بروز  فاجعه انسانی در این کشور منجر شود. به خصوص آنکه علاوه بر تحریم های غرب، با حاکم شدن طالبان در افغانستان از اوت 2021 تاکنون روند کمک های بین المللی به این کشور به طور چشمگیری کاهش یافته است.    

بر همین اساس است که به تازگی «رامیز الاکبروف» هماهنگ کننده امور بشردوستانه سازمان ملل متحد در افغانستان ضمن ابراز نگرانی از محدودیت‌های زنان در این کشورهشدار داده که جامعه جهانی با قطع کمک‌های مهم و حیاتی خود، مردم افغانستان را بیشترمجازات نکند.

«دیوید بزلی»، از مقامات برنامه جهانی غذا می گوید،

دستکم نزدیک به نصف جمعیت افغانستان با بحران گرسنگی شدید روبرو هستند. مردم افغانستان به کمک‌های فوری بشردوستانه نیاز دارند و اگر این کمک ها ارسال نشود این کشور به یک بحران بزرگ بشری تبدیل خواهد شد.

این نگرانی در بین کشورهای همسایه افغانستان وجود دارد که چنانچه تحریم های آمریکا ضد افغانستان، خاتمه پیدا نکند مردم این کشور با مشکلات بسیاری از جمله در تامین مواد غذایی مواجه خواهند شد که این مسئله می تواند به افزایش مهاجرت های غیر قانونی شهروندان افغان به کشورهای همسایه و تشدید مشکلات ناشی از آن منجر شود. 

علاوه براین، تداوم ناامنی ها در افغانستان بر اثر فعالیت گروه های مختلف تروریستی از جمله داعش ،از دیگر نگرانی های همسایگان افغانستان است که در نشست سمرقند بر لزوم برخورد قاطع و موثر حکومت طالبان با تروریسم در افغانستان  تاکید شده است.

تاکید بر روند سیاسی در افغانستان مبتنی بر مشارکت موثر مردم و نقش آنان در تعیین ساختار حکوکت در این کشور نیز از جمله مواردی است که در نشست های بین المللی درباره افغانستان در نزدیک به دو سال گذشته بارها و بارها مورد تاکید قرار گرفته است که البته تاکنون محقق نشده است.

به نظر میرسد بخش عمده گشایش های بین المللی درخصوص افغانستان به تغییر در رویه های کنونی حکومت طالبان از جمله در خصوص کار و تحصیل زنان و توجه جدی به اصل نقش و مشارکت مردم  حاکمیت آینده این کشور بستگی دارد.             

کلیدواژه