دیپلمات ایرانی: به نظر می رسد روسیه در حال بازنگری سیاست های خود در قبال طالبان است
(last modified 1402-01-27T11:04:06+00:00 )
حمل 27, 1402 15:34 Asia/Kabul

دیپلمات ایرانی تاکید کرد: طالبان پس از روی کار آمدن خود خلاف انتظارات روسیه و برخی دیگر از کشورهای منطقه عمل کرده اند و به نظر می رسد روسیه در حال بازنگری سیاست های خود در قبال طالبان است.

ابوالفضل ظهره وند در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به اظهارات سرگئی لاورف وزیر خارجه روسیه در نشست کشورهای مشترک المنافع مبنی بر اینکه به رسمیت شناختن حکومت سرپرست در افغانستان با ایجاد حکومت فراگیر و رعایت حقوق زنان و دختران ممکن است، گفت: اظهارات وزیر امور خارجه روسیه بیانگر این است که کاسه صبر روس ها از نوع رفتار طالبان لبریز شده و به نظر می رسد که در حال بازنگری سیاست های خود در قبال طالبان هستند.

وی افزود: کشورهای جهان و منطقه تاکید داشتند که طالبان در شرایط جدید بستر شکل گیری یک دولت فراگیر را به وجود آورند که نه تنها این کار را نکردند بلکه اقدام به اعمالی می کنند که مقبولیت و مشروعیت آن ها را بیش از پیش زیر سوال می برد از جمله در رابطه با برخورد با جامعه زنان افغانستان، از طرف دیگر فقر شدید در این کشور گسترش یافته و سازمان جهانی غذا اعلام کرده 28 میلیون نفر از جمعیت افغانستان نیازمند دریافت کمک های غذایی فوری هستند و این نشان می دهد که تقریبا تمام مردم این کشور در شرایط دشواری بسر می برند بنابراین طالبان به عامل نگرانی برای کشورهای منطقه به ویژه روسیه و چین تبدیل شده است.

به گفته این کارشناس سیاسی اخباری هم در رابطه با رشد جریان های تروریستی و تکفیری می رسد در حالیکه طالبان در این زمینه منفعل هستند و حتی برخی از شاخه های طالبان به عنوان همکار این جریان ها به ویژه نیروهای داعشی شناخته می شوند که در شمال شرق افغانستان حضور و فعالیت دارند.

ظهره وند بیان داشت: همه این ها برای روسیه و کشورهایی که وزیران خارجه آن ها در نشست کشورهای مشترک المنافع و نشست سمرقند حضور داشتند، باعث نگرانی است و در استراتژی جدیدی که ولادیمیر پوتین رئیس جمهوری روسیه اعلام کرد مشخص است که روسیه قصد بازنگری سیاست خود در مورد طالبان دارد.

این دیپلمات ایرانی در رابطه با نگاه امریکا و غرب به مساله افغانستان و طالبان هم گفت: طالبان نشان داده اند که از نظر افکار نسبت به گذشته فرقی نکرده اند اما هوشیارتر و دیپلمات تر شده اند به گونه ای که همزمان با کار با روسیه و چین و اعتماد سازی با آن ها با طرف های غربی هم به صورت جدی کار می کنند چنانکه بر اساس گزارش ها طی بیش از یک سال گذشته حدود هشت میلیارد دالر کمک از امریکایی ها دریافت کرده اند ضمن اینکه امریکایی ها بعد از فرار از افغانستان به ارزش حدود هشت میلیارد دالر تجهیزات نظامی برای طالبان بجا گذاشتند.

وی اظهار کرد: با این اوصاف و با توجه به رشد گروه های تروریستی تکفیری در افغانستان گمان می رود که طالبان در حال بازی در زمین امریکا هستند، امریکایی ها هم اگرچه به صورت کلی در منطقه شکست خوردند اما فرارشان از افغانستان یک تغییر راهبرد و تاکتیک در قبال منطقه بود و روسیه و دیگر کشورهای منطقه متوجه این امر شده اند که پشت پرده، امریکایی ها و طالبان سناریویی را دنبال می کنند که تهدیدی را متوجه ژئوپلیتیک منطقه می کند. به نظر می رسد در آینده نزدیک قرار است در افغانستان و پاکستان بازی جدیدی آغاز شود و بخش مهمی از آنچه روسیه اعلام کرده می تواند ناشی از نگرانی در این زمینه باشد.

این کارشناس سیاسی در مورد دلیل خودداری طالبان از کوتاه آمدن از مواضع خود در برابر خواسته های جامعه جهانی در خصوص تشکیل حکومت فراگیر و رعایت حقوق بشر و حقوق زنان هم عنوان کرد: طالبان نیامده اند که یک سیستم حکومتی مشخص را در افغانستان پی ریزی کند، طالبان یک متغیر وابسته است که حالت مصرفی دارد و متکی به خود نیست، همان هایی که طالبان را شکل دادند این جریان را مدیریت می کنند و زمانش که فرا رسد حذف خواهند شد چنانکه در گذشته این اتفاق افتاد.

وی اضافه کرد: نبود شفافیت و پنهان بودن لایه های تصمیم گیر در این شبکه نشان می دهد که طالبان مصرفی هستند و اگر برنامه ای داشتند می توانستند آن را به راحتی اعلام کنند که چنین نشده بنابراین چنین مجموعه ای نمی تواند حکومت سازی و حکومت داری کند و برای آن ساخته نشده است و ممکن است به یکباره همه چیز تغییر کند و منطقه با شرایط جدیدی مواجه شود.

 

کلیدواژه