آمریکا ، عامل ایجاد تروریسم در خاورمیانه
(last modified 1395-09-25T04:42:54+00:00 )
قوس 25, 1395 09:12 Asia/Kabul
  • آمریکا ، عامل ایجاد تروریسم در خاورمیانه

ویتالی چورکین ، نماینده روسیه در سازمان ملل اعلام کرد مداخله آمریکا در عراق و سوریه ، منجر به پیدایش داعش و تروریسم در منطقه خاورمیانه شده است. چورکین همچنین انگلیس و فرانسه را شریک جنایات آمریکا در ناامنی خاورمیانه دانست.

اظهارات نماینده روسیه در جلسه شورای امنیت سازمان ملل در جریان بررسی تحولات شهر حلب سوریه مطرح شد . جلسه شورای امنیت به دعوت کشورهای غربی پس از آن مطرح شد که پرچم سوریه در بیشتر محله های حلب برافراشته شد و گروههای تروریستی به سرعت متلاشی شدند که این وضعیت شوکی برای حامیان غربی این گروهها بوده است . در واقع ، کشورهای غربی با هر پیشروی ارتش سوریه در خاکش در مقابله با تروریسم با شتاب به میدان می آیند تا خسارات گروههای تروریستی را جبران کنند و گامهای نمایشی در سازمان ملل بر می دارند.

در این جلسه، نمایندگان آمریکا و فرانسه و انگلیس سخنرانی و ادعاهایی درباره بروز موارد نقض حقوق غیر نظامیان در حلب مطرح کردند. سامانتا پاور، نماینده آمریکا در سازمان ملل نیز به بیان ادعاهای تکراری و خصمانه علیه سوریه ، روسیه و ایران پرداخت و بدون توجه به نقش دولت آمریکا در ایجاد و حمایت از اقدامات تروریست ها در سوریه در فراری رو به جلو بشار اسد رئیس جمهور سوریه را عامل ویرانی در این کشور خواند. پس از آن ، نماینده روسیه در سازمان ملل در موضعی صریح گفت : « آنچه که مرا خیلی متعجب می کند اظهارات نماینده آمریکاست گویی که ترزای قدّیس است. خواهشاً به یاد بیاور نماینده چه کشوری هستی. آمریکا ،انگلیس و فرانسه عامل پیدایش داعش بودند و آن نتیجه مداخله در سوریه و عراق بود.<

تروریست های داعش از سال 1390 تاکنون علیه دولت قانونی بشار اسد در سوریه می جنگند. تروریست ها همچنین از جوزا 1393 حملات خود را به عراق گسترش دادند. آنها طی این سال ها  با حمایت همه جانبه غرب، در سوریه و عراق حضور دارند و بیشتر مناطق این دو کشور را ناآرام کرده اند.

ائتلافی به اصطلاح ضد تروریسم به رهبری آمریکا متشکل از 40 کشور از جمله کشورهای همسایه عراق و سوریه به رغم تمامی تبلیغات پر سر وصدا هنوز نتوانسته اند تروریست های داعش را شکست دهند. همان طور که نماینده روسیه در سازمان ملل می گوید ، این مساله امکان پذیر نیست که از معیارهای دو گانه برای مقابله با تروریسم استفاده شود. چورکین بر این باور است که حملات هوایی آمریکا علیه گروه های تروریستی در سوریه و عراق تاثیر چندانی بر درآمدهای غیرقانونی حاصل از فروش نفت نداشته و حتی مشکلاتی را برای شهروندان عادی در این مناطق به وجود آورده است.

در همین راستا ، مؤسسه آمریکایی صلح و رفاه موسوم به "ران پل" در گزارش اخیر خود به نقش آمریکا در بحران آفرینی اشاره و اعلام کرد که آمریکا برای شعله ور نگه داشتن آتش جنگ در سوریه از تروریستها ، حمایت و برای آنها بر خلاف قوانین ، کمک نظامی ارسال می کند. آمریکا از ابتدا با هدف سرنگونی دولت قانونی بشار اسد ، از تروریست ها حمایت کرد تا سوریه به عنوان یکی از محورهای مقاومت در برابر زیاده خواهی های رژیم صهیونیستی در منطقه خاورمیانه ، نابود و یا دستکم تضعیف شود.

اقدام آمریکا در تحریم دولت سوریه و در مقابل ، حمایت مالی و تسلیحاتی از تروریست ها ، در همین راستا قابل ارزیابی است . بدیهی است آمریکا در عراق نیز به دنبال تضعیف این کشور مسلمان است . آمریکا با حضور در عراق به دنبال مدیریت عملیات ارتش عراق علیه تروریست های داعش است . امریکا به صراحت از حضور نیروهای مردمی عراق در نابودی تروریست های داعش در موصل اعتراض می کند. رویکردی که آمریکا در عراق و سوریه با حمایت از تروریست ها دنبال می کند ، در راستای استراتژی این کشور یعنی " ایجاد خاورمیانه جدید" است که بر مبنای آن کشورهای مخالف و حتی غیر همسو با سیاست های واشنگتن ، تضعیف و تجزیه شوند.  

نقش آشکار آمریکا و کشورهای غربی در بحران آفرینی منطقه خاورمیانه به حدی است که نماینده روسیه در سازمان ملل از کشورهای غربی خواست ، ارسال کمکهای انسانی به سوریه برای کمک به مردم این کشور را جایگزین حمایت از تروریست ها کنند.

در واقع ، بحران خاورمیانه زمانی حل می شود که قدرتهای جنگ افروز مانند آمریکا در آن مداخله نکنند و به عنوان نمونه ، حل بحران سوریه ، با گفتگوهای سوری – سوری  و بدون دخالت خارجی امکان پذیر است . 

 

کلیدواژه