حمل 30, 1402 10:16 Asia/Kabul
  • اهمیت سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه پس از ۱۲ سال
    اهمیت سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه پس از ۱۲ سال

فیصل بن فرحان، وزیر خارجه عربستان سعودی پس از ۱۲ سال روز گذشته وارد دمشق شد و با بشار اسد رئیس جمهور سوریه دیدار کرد.

تغییرات در سیاست خارجی عربستان سعودی با سرعت پرشتابی ادامه دارد. عربستان در ماه گذشته میلادی توافق احیای روابط با جمهوری اسلامی ایران را امضا کرد و در صدد بازگشایی سفارت در تهران است. ریاض همچنین در آستانه توافق با صنعا برای پایان دادن به جنگ هشت ساله علیه یمن است. در همین راستا نیز اخیراً مبادله اسرا میان طرفین جنگ از جمله عربستان سعودی و یمن انجام شد.

در ادامه این تغییرات احیای روابط با سوریه در دستور کار دولت عربستان سعودی قرار گرفت. بر همین اساس فیصل المقداد وزیر خارجه سوریه هفته گذشته  با همتای سعودی خود دیدار کرد. اکنون در پاسخ به این سفر فیصل به فرحان وزیر خارجه عربستان نیز به دمشق سفر کرده است.

احیای روابط میان دمشق و ریاض در حالی در دستور کار قرار دارد که در ۱۲ سال گذشته عربستان سعودی حمایت همه‌جانبه‌ای اعم از مالی، نظامی و سیاسی از گروه های معارض و مخالف نظام سوریه و همچنین از برخی گروه‌های تروریستی به عمل آورد. هدف اصلی دولت سعودی از این حمایت نیز سرنگونی بشار اسد در سوریه بود.

سفر فیصل بن فرحان به سوریه در حالی انجام می‌شود که عربستان سعودی روز جمعه گذشته میزبان نشست مشورتی وزرای خارجه کشورهای شورای همکاری خلیج به همراه وزیران خارجه مصر، اردن و عراق با هدف بررسی بازگشت سوریه به جهان عرب بود.

بنابراین، به نظر می‌رسد سفر فیصل بن فرحان به سوریه از یک سو پاسخ به سفر همتای سوری وی به جده و از سوی دیگر در ادامه تحولاتی است که درباره بازگشت سوریه به اتحادیه عرب جریان دارد. در سفر المقداد به عربستان، در مورد بازگشت سوریه به اتحادیه عرب نیز گفت‌وگوهایی با طرف عربستانی صورت گرفت. به نظر می‌رسد سعودی‌ها در تلاش هستند تا زمینه را برای حضور سوریه در جلسه آتی اتحادیه عرب فراهم کنند.

در دیدار فیصل المقداد با مقامات عربستان به تلاش‌ها برای رسیدن به راه حل سیاسی برای بحران سوریه و راه حلی که به حفظ وحدت و یکپارچگی و امنیت و ثبات این کشور منجر شود، پرداخته شد. بنابراین در سفر وزیر خارجه عربستان به سوریه نیز گفتگوها در زمینه بحران سوریه و همچنین کمک بشردوستانه به این کشور برای رسیدگی به امور زلزله زدگان اخیر در سوریه ادامه پیدا می‌کند.

پیش از این منابع خبری اعلام کردند، بن فرحان در این سفر، دعوت رسمی برای سفر به عربستان را به بشار اسد، رئیس جمهور سوریه تقدیم خواهد کرد. دعوت رسمی از بشار اسد به عربستان ضمن اینکه بازگشت سوریه به جهان عرب را رسمی‌تر و جدی‌تر خواهد کرد، احیای رسمی روابط ریاض و دمشق و بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور را نیز در پی خواهد داشت.

 

کلیدواژه