حمل 31, 1402 07:53 Asia/Kabul
  • تعبیر رهبر معظم انقلاب از آزادی
    تعبیر رهبر معظم انقلاب از آزادی

رهبر معظم انقلاب در دیدار روز سه شنبه خود با جمعی از دانشجویان با تاکید بر اهمیت آزادی عنوان کردند، آزادی ابعاد مختلفی دارد و باید به کرامت انسانی منجر شود.

آزادی یکی از محورهایی است که قدرت‌های غربی روی آن مانور می‌دهند هم به لحاظ تبلیغات برای خود و هم فشار به کشورهای ناهمسو با خود نظیر جمهوری اسلامی ایران. دال مرکزی آزادی از منظر غرب، فردمحوری و دنیاگرایی است. غرب آزادی در حوزه سیاسی را نیز تا حدی قبول دارد که با ارزش‌ها و هنجارهای غربی در تعارض نباشد و آنرا به چالش نکشاند.

این تعریف و برداشت از آزادی مورد قبول دین مبین اسلام نیست. اسلام ضمن اینکه بر آزادی انسان‌ها تاکید دارد، هیچ تمایزی بین انسانها به لحاظ نژاد، دین، رنگ و ... قائل نیست. از نظر دین مبین اسلام، آزادی هم بعد دنیوی و هم اخروی دارد و هم باید دنیا و هم آخرت انسان مورد توجه قرار گیرد. تعریف آزادی در محدوده زندگی دنیایی، تنزل دادن آزادی است. از دید دین مبین اسلام، هدف نهایی آزادی تعالی انسان است نه تنزل انسان به موجودی صرفا شهوانی.

رهبر معظم انقلاب در دیدار دانشجویان در این زمینه، عنوان کردند: "آزادی خیلی مهم است. مهم‌ترین بخش نظریّه‌ی آزادی در اسلام، آزادی از این چهارچوب مادّه است. نگاه مادّی میگوید شما یک روز دنیا آمدید، چند سال هم زندگی میکنید، بعد هم معدوم میشوید، همه‌ی ما محکوم به معدوم شدن هستیم. در این قفس مادّی، یک آزادی‌هایی به شما میدهند؛ آزادی شهوت، آزادی غضب، آزادی ظلم، همه جور آزادی؛ این آزادی نیست. آزادی، آزادی اسلامی است؛ اسلام ما را در چهارچوب مادّه محصور نمیکند... مردن، آخرِ کار نیست؛ مردن شروع یک مرحله‌ی جدید، [و در واقع] مرحله‌ی اصلی است. وقتی شما با این نگاه، نگاه کردید، آنوقت میتوانید اوج بگیرید و دیگر برای حرکت شما، برای پیشرفت شما، برای تعالی شما حدّی وجود ندارد؛ این آزادی است."

موضوع دیگر این است که در دنیای غرب، آزادی‌های سیاسی و ادعاهای حقوق بشری تا جایی معنا پیدا می‌کند که نفوذ سیاسی و فرهنگی غرب را در جهان به چالش نکشد. اسلام‌هراسی و اهانت به پیامبر اکرم و قرآن کریم و حمایت دولتها از چنین اقدام‌هایی از جمله مصادیق رفتاری غرب است که نشان می‌دهد آزادی سیاسی در جوامع غربی، در عمل صرفا یک ادعا و تبلیغ است. در واقع، غرب از آزادی سیاسی مورد ادعای خود و همچنین حقوق بشر که آنرا در راستای آزادی افراد تعریف می‌کند به عنوان اهرمی برای فشار به دیگر کشورها بهره می‌گیرد.

رهبر انقلاب در دیدار دانشجویان رها شدن از اسارتِ تحجّر و جمود و خمود و عقب‌ماندگی‌های گوناگون و تعصّبات بی‌مورد و رهایی از اسارت ابرقدرت‌ها و رهایی از اسارت دیکتاتورها را در کنار آزادی شخصی و آزادی عقیده بیان کردند که مورد تاکید و حمایت اسلام قرار دارد.

رهبر معظم انقلاب: غرب هیچ‌گاه به آزادی و عدالت اجتماعی عمل نکرده است

کلیدواژه