حمل 31, 1402 12:11 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: خواست جامعه جهانی از طالبان برای تشکیل یک حکومت فراگیر در افغانستان دخالت در امور داخلی این کشور نیست.

حفیظ الله محمدی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به پیام رهبر طالبان به مناسبت عید فطر و اینکه افغانستان را کشوری مستقل خوانده و گفته تشکیل حکومت امری داخلی است و کشورهای دیگر نباید در امور داخلی این کشور دخالت کنند، اظهار داشت: بر اساس حقوق بین الملل هیچ کشوری حق مداخله در امور کشور دیگر را ندارد و در صورت بروز چنین چیزی آن کشور حق پاسخ دهی دارد، اما طرح بحث ضرورت تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان از سوی کشورهای مختلف دخالت به حساب نمی آید.

وی افزود: طالبان بر اساس یک توافقنامه و تعهداتی که داده حکومت را در افغانستان به دست گرفته اند، از جمله این تعهدات تشکیل حکومت فراگیر و برگزاری گفت و گوهای بین الافغانی در افغانستان است، پس اگر جامعه جهانی از طالبان می خواهد که در افغانستان حکومت فراگیر تشکیل دهد و تعلیم و تحصیل دختران و زنان را آزاد کند در حقیقت خواستار اجرای توافقنامه و تعهداتی می شود که طالبان آنها را پذیرفته و ملتزم شده اند.

به گفته این استاد دانشگاه در کابل از طرف دیگر حکومتی در جامعه جهانی می تواند از دیگران بخواهد که در امور داخلی کشوری دخالت نکنند که خودش مشروعیت داشته باشد، مشروعیت یک حکومت هم برخاسته از رضایتمندی و اراده مردم است که آن هم از طریق انتخابات امکان پذیر است. بدون برگزاری انتخابات هیچ حکومتی نمی تواند ادعا کند که مردم آن را قبول دارند و از آن راضی هستند، پس اگر طالبان به دنبال آن است که به عنوان یک حکومت مشروع در سطح بین الملل شناخته شود باید انتخابات برگزار کند.

محمدی عنوان کرد: نکته دیگر این است که دفاع از مظلوم وظیفه انسانی هر فرد، نهاد و کشوری است، مردمی هم که در برابر حکومتی می ایستند و حقوق اساسی و مشروع خود مانند آزادی آموزش و کار دختران و زنان و فراگیر بودن حکومت را مطالبه می کنند، باید مورد حمایت قرار بگیرند. پس جامعه جهانی موظف است صدای مردم افغانستان را بشنود و طالبان را هم از طرق مختلف وادار کند خواسته های آنان را اجابت کند.

وی همچنان خاطرنشان کرد: مردم افغانستان انتظار داشتند که به مناسبت فرارسیدن عید سعید فطر رهبر طالبان دستور بازگشایی مدارس دخترانه را صادر کند اما این حق بزرگ باز هم نادیده گرفته شد از اینرو به نظر می رسد، خواسته های مردم افغانستان، کشورهای اسلامی و جامعه جهانی تاثیری بر تصمیم طالبان در خصوص بازگشایی این مدارس ندارد و مدارس دخترانه به این زودی ها بازگشایی نمی شود.

این کارشناس سیاسی اظهار کرد: آنچه برای رهبر طالبان و اطرافیانش مهم است تفسیر و قرائتی است که خودشان از دین دارند بر اساس این تفسیر تا به حال زمینه آموزش و یا کار دختران و زنان در جامعه افغانستان فراهم نشده است. طالبان حاضرند برای این تفسیر خود از دین هزینه بپردازند، چنانکه در دوره قبلی حکومت شان توجهی به خواسته های کشورهای اسلامی و جامعه جهانی در خصوص حفظ بت های تاریخی بامیان نکرده و این بت ها را تخریب کردند.

محمدی بیان داشت: یک دلیل دیگر که خواسته ها از طالبان تاثیری بر تصمیم آن ها ندارد سیاست های متناقض جامعه جهانی است، جامعه جهانی تاکنون سیاست روشنی در قبال طالبان نداشته و حاضر نیست اقدام جدی برای وادار کردن طالبان به بازگشایی مدارس دخترانه، برگزاری انتخابات و تشکیل حکومت فراگیر انجام دهد.

وی در مورد اصلاحاتی که رهبر طالبان در پیام عیدی خود به آن اشاره کرده هم گفت: از زمانی که طالبان حکومت را در افغانستان به دست گرفته اند نشانه های آشکاری از بی عدالتی نسبت به اقوام افغانستان و نخبگان این کشور و توجه به یک قوم خاص مشاهده می شود.

 

کلیدواژه