ثور 04, 1402 11:15 Asia/Kabul
  • ازسرگیری تجاوزات صهیونیست ها به مسجد الاقصی با پایان ماه رمضان
    ازسرگیری تجاوزات صهیونیست ها به مسجد الاقصی با پایان ماه رمضان

با پایان ماه مبارک رمضان تنش های جدیدی در مسجد الاقصی در حال شکل گیری است.

علت آن است که بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی بعد از مواجه شدن با خطر گشایش های جبهه های جدید از غزه، جنوب لبنان و جولان سوریه در جلوگیری از ادامه تعرضات و تجاوزات صهیونیست ها  ورود صهیونیست ها به مسجد الاقصی را تنها تا پایان ماه رمضان ممنوع کرد که در ان مقطع با واکنش و مخالفت صهیونیست های افراطی از جمله بن غویر وزیر امنیت داخلی  مواجه شد.

ازابتدای ماه مبارک رمضان، مسجد الاقصی شاهد اوج‌گیری فزاینده تنش‌ها و درگیری میان نمازگزاران فلسطینی با نظامیان صهیونیستی در اطراف مسجد الاقصی و کرانه باختری بوده است و نقطه اوج این درگیری یورش صهیونیست‌ها به مسجد الاقصی و درگیری با نمازگزاران بود و در واکنش به این درگیری، صدها راکت از جنوب لبنان و نوار غزه به فلسطین اشغالی شلیک شد.

فلسطینیان با تحت فشار قرار دادن رژیم صهیونیستی پس از حمله نظامیان اسرائیلی به نمازگزاران درمسجد الاقصی، نتانیاهو را مجبور کردند که از تصمیم خود درباره مسجدالاقصی عقب نشینی کند و از ورود یهودیان به مسجد الاقصی تا پایان ماه مبارک رمضان جلوگیری کند.این در حالی است که قبل از این اعلام شده بود شهرک‌نشینان یهودی در ۱۰ روز پایانی ماه مبارک رمضان مجاز به تعرض به مسجد الاقصی هستند.

افزایش وحدت و همبستگی داخلی و خارجی میان فلسطینی‌ها و مشارکت فعالان در حمایت و صیانت از مسجد الاقصی و فعال شدن همزمان جبهه‌های داخلی و خارجی در حمایت از فلسطین به خصوص مسجد الاقصی از دلایل این عقب نشینی بوده است.

از اینرو این احتمال وجود داشت که بعد از پایان ماه رمضان دوباره تعرضات و تجاوزات ازسرگرفته شود و ظهرشنبه در دومین روز ازعید سعید فطر ، اشغالگران اسرائیلی به مصلای باب الرحمه در مسجد الاقصی یورش آوردند و در اقدامی جنایتکارانه درهای آن را از جا کندند.

گزارش‌ها حاکی از آن است که در حمله صهیونیست‌ها به مصلای باب الرحمه خسارت زیادی به این مکان مقدس وارد شده است.

از اینرو تجاوزات و خرابکاری های جدید صهیونیست ها در مسجد الاقصی بلافاصله با واکنش هشدار امیز گروه های مقاومت مواجه شد.

جنبش مقاومت اسلامی حماس حمله اشغالگران اسرائیلی به مصلای باب الرحمه در مسجد الاقصی را به شدت محکوم کرد.

حازم قاسم سخنگوی حماس تاکید کرد که حمله نظامیان اشغالگر اسرائیلی به مصلای باب الرحمه و وارد کردن خسارت به آن بیانگر اصرار صهیونیست‌ها بر ادامه جنگ دینی علیه مقدسات شهر قدس است. این بدین معناست که نبرد بر سر هویت مسجد الاقصی ادامه دارد و تا تثبیت هویت فلسطینی، عربی و اسلامی مسجد الاقصی متوقف نخواهد شد.

طارق سلمی، سخنگوی جهاد اسلامی نیزبا اشاره به اینکه مصلای باب الرحمه بخشی جدایی‌ناپذیر از مسجد الاقصی است، تاکید کرد که تلاش‌های دشمن برای سیطره بر آن راه به جایی نخواهد برد و هرگونه تعرض به مسجد الاقصی و مقدسات قدس پیامدهای بزرگی برای کل منطقه به دنبال خواهد داشت.

اما تصمیم دیگری که فلسطینی ها برای مقابله با تجاوزات و تعرضات در بعد از ماه مبارک رمضان در مسجد الاقصی اتخاذ کرده اند ادامه حضور در این مکان است.

شمار نمازگزاران مسجد الاقصی در ماه رمضان که با وجود محدودیت‌های اسرائیل برای اقامه نماز در این مکان مقدس حضور یافتند به بیش از 4 میلیون نفر رسید و اکنون برای ادامه حضور در مسجد الاقصی پس از ماه رمضان و همچنین حضور پر شور برای اقامه نماز عید فطر در این مکان مقدس فراخوان‌های متعددی داده شده است.

درهمین رابطه شیخ حسین ابو کویک از رهبران جنبش حماس بر ضرورت ادامه حضور در مسجد الاقصی پس از ماه مبارک رمضان تاکید کرده تا از این مکان مقدس در برابر طرح‌های نظامیان و شهرک نشینان اسرائیلی حفاظت گردیده و حقانیت مساله فلسطین مورد تاکید قرار گیرد.

ابو کویک افزود: اصرار مردم فلسطین بر حضور در مسجد الاقصی و اقامه نماز و اعتکاف در این مکان مقدس تاکیدی بر این مساله است که این مسجد حقی اسلامی است و اشغالگران نمی‌توانند مسلمانان را از اعتکاف و حضور در آن منع کنند.

 احمد عطون نماینده مجلس قانونگذاری فلسطین از شهر قدس  نیز خواستار حفظ حضور پررنگ در مسجد الاقصی پس از ماه مبارک جهت به شکست کشاندن طرح ها و توطئه های اسرائیل علیه این مسجد مبارک شد.

عطون تاکید کرد که اعتکاف در مسجد الاقصی در ماه رمضان در دیگر ماه های سال هم واجب است، زیرا اسرائیل از هیچ تلاشی برای تحمیل واقعیت های مدنظر خود در این مسجد دریغ نمی کند.

وی گفت که تنها مانع پیش روی اسرائیل برای اجرای طرح های یهودی سازی در مسجد الاقصی، اعتکاف و حضور دائمی در مسجد الاقصی است.

این فراخوانی ها نشان می دهد که فلسطینی های داخل همچنان در خط مقدم دفاع از مسجد الاقصی قرار دارنداما در عین حال پشت شان به فلسطینی ها و نیروهای مقاومت درخارج گرم است که در جلوگیری از هرگونه تعرض به مسجد الاقصی در اماده باش کامل به سرمی برند.       

کلیدواژه