ثور 05, 1402 12:17 Asia/Kabul
  • وساطت صیونیست ها در سودان؛ بهانه ای دیگر برای نفوذ
    وساطت صیونیست ها در سودان؛ بهانه ای دیگر برای نفوذ

در حالی که بحران سیاسی و درگیری در سودان ادامه دارد، رژیم صهیونیستی، ژنرال‌ های سودانی را به نشست آشتی‌کنان در تل‌آویو دعوت کرد. سخنگوی وزارت خارجه رژیم صهیونیستی در این زمینه گفت: اسراییل پیشنهاد کرده است که میزبان مذاکرات بین عبدالفتاح البرهان، فرمانده ارتش سودان و محمد حمدان دقلو، (حمیدتی) فرمانده نیروهای واکنش سریع در تل‌آویو باشد.

مقامات سودان طی چند سال اخیر تلاش کردند با پیروی از سیاست ها و خواست آمریکا موقعیت خود را استحکام بخشیده و از کمک های مالی آمریکا و متحدانش بهره مند شوند. در این راستا، دولت سودان حاضر شد در ازای دریافت کمک های از آمریکا، رژیم صهیونیستی را به رسمیت بشناسد و بدین ترتیب، مناسبات میان خارطوم و تل آویو برقرار شد.

قاره آفریقا به ویژه کشورهایی چون سودان به دلیل داشتن منابع و معادن غنی و موقعیت استراتژیک، دهه هاست مورد توجه اسرائیل قرار داشته و رژیم صهیونیستی همواره تلاش کرده در موقعیت های مختلف، با نفوذ میان مقامات این کشورها، به اهداف مورد نظر خود دست یابد؛ چنان که در تجزیه سودان و تشکیل سودان جنوبی نیز رد پای اسرائیل به چشم می خورد. گزارش کارشناسان سازمان ملل متحد در زمان جدایی سودان جنوبی از سودان حاکی از آن بود که رژیم صهیونیستی با صادرات سلاح به سودان جنوبی، سبب طولانی تر شدن جنگ داخلی در این کشور آفریقایی شده بود؛ جنگی که در نهایت به تجزیه سودان انجامید.

«عصام عوض متولی»، سفیر وقت سودان در الجزایر، رژیم صهیونیستی را عامل اصلی جدایی سودان جنوبی دانسته و می گوید: اسراییل قصد جدایی دارفور و چند منطقه دیگر سودان را نیز داشت که موفق نشد.

طی سال های اخیر، اسرائیل به تلاش خود برای افزایش نفوذ در آفریقا ادامه داده و با توجه به بحران های سیاسی واقتصادی، سودان شرایط برای عادی سازی روابط با این کشور فراهم کرد. در این راستا، تارنمای دویچه وله در مقاله ای نوشت: «سودان دارای اهمیت راهبردی بالایی برای تل آویو است. اسراییل در منطقه‌ ای واقع شده است که در ارتباط تنگاتنگی با مصر، سودان جنوبی، اوگانادا و اریتره است و تل آویو با وارد کردن سودان در صف همپیمانان خود می‌ تواند دامنه نفوذ خود را در آفریقا گسترش دهد.»

البته نفوذ اسرائیل در سودان با خشم و اعتراض گسترده در این کشور همراه شد.

«ولید العوض» تحلیلگر مسائل سیاسی سودان می گوید: تعاملات برهان با اسراییلی ها ترسیم کننده سناریویی مصیبت بار خواهد بود و بر دامنه شکاف‌ها و کینه و کدورت‌ها می‌افزاید و بر بازبینی نقشه راه ائتلاف‌های ملی در داخل تاثیر خواهد گذاشت.

مداخلات خارجی در سودان طی ماه های اخیر شرایط را دراین کشور وخیم تر کرده است، تاجایی که اکنون بیش از دوهفته از جنگ خونین میان ارتش و شبه نظامیان در این کشور می گذرد؛ جنگی که راه را برای اسرائیل هموارتر خواهد کرد به طوری که بسیاری از تحلیلگران معتقدند پشت پرده این جنگ رژیم صهیونیستی قرار دارد. 

«محمد جمال عرفه» کارشناسان و تحلیلگر مسایل سودان می گوید: حوادث سودان به نحوی پیش می‌رود که در صورت ادامه، این کشور در سینی نقره، به اشغالگران صهیونیست سپرده خواهد شد.

وی هشدار می دهد: درگیری بین ژنرال‌ های سودانی می‌تواند  به تجزیه سودان و تحقق برنامه گروه‌های جدایی طلبی منجر شود که در راستای راهبرد اسرائیل و آمریکا فعالیت می‌کنند.

اقدام نمایشی رژیم اسراییل برای دعوت از ژنرال ها متخاصم سودانی در نشستی به ظاهر آشتی جویانه در تل آویو، برگ دیگری از تلاش ها صهیونیست ها برای گسترش نفوذ در در یک کشور اسلامی، آن هم در منطقه مهم شاخ آفریقا و حوزه آبی رود نیل به شمار می آید.   

کلیدواژه