ثور 08, 1402 11:49 Asia/Kabul
  • نگاهی به اهمیت سفر وزیر امور خارجه ایران به لبنان
    نگاهی به اهمیت سفر وزیر امور خارجه ایران به لبنان

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران که به لبنان سفر کرده است در دیدار با مقامات این کشور بار دیگر بر حمایت از ثبات لبنان و محور مقاومت تاکید کرد.

«حسین امیرعبداللهیان» وزیر امور خارجه ایران پس از سفر به عمان در ادامه سفر منطقه ای خود روز چهارشنبه در صدر هیأتی عالی‌رتبه وارد بیروت شد و در دیدار با "نجیب  میقاتی" نخست وزیر پیشبرد امور لبنان خواهان گسترش مناسبات دو کشور در حوزه‌های مختلف به ویژه در بخش همکاری‌های اقتصادی و تجاری شد .

نخست وزیر لبنان نیز ایران را کشوری مهم در منطقه دانست و ضمن قدردانی از مواضع سازنده تهران در قبال لبنان، بر اهمیت گسترش مناسبات دوجانبه تاکید کرد.

چهارمین سفر امیرعبداللهیان به لبنان از زمان تصدی وزارت خارجه ایران در حالی است که شکاف‌ میان گروه‌های سیاسی لبنان موجب شده است که پس از اتمام دوره ریاست جمهوری میشل عون در اواخر اکتبر ۲۰۲۲، این کشور حاشیه دریای مدیترانه تاکنون بدون رئیس‌جمهور باشد؛ در حال حاضر "سلیمان فرنجیه" متحد حزب‌الله و جوزف عون فرمانده ارتش، نامزدهای اصلی ریاست‌جمهوری لبنان‌ محسوب می شوند؛ پارلمان لبنان در ماه‌های گذشته بیش از ده نوبت برای انتخاب رئیس جمهور تشکیل جلسه داده که تاکنون بی نتیجه بوده است.

طولانی شدن بیش از حد خلا ریاست جمهوری در لبنان علاوه بر تشدید بحران سیاسی به بحران اقتصادی چند ساله این کشور نیز دامن زده است؛ در سال‌های اخیر ارزش پول ملی لبنان افت شدیدی پیدا کرده است و مردم این کشور در دریافت خدمات عمومی دچار چالش جدی هستند.

بحران های سیاسی و اقتصادی لبنان در حالی ادامه دارد که جمهوری اسلامی ایران به عنوان دوست روزهای سخت آن کشور، همواره ضمن پرهیز از هرگونه مداخله در امور داخلی لبنان، جناح های سیاسی این کشور را به گفتگو با هدف توافق سیاسی و جلوگیری از بی ثباتی ترغیب کرده است؛ در واقع، جمهوری اسلامی ایران از تشکیل یک دولت قوی و توانمند در لبنان، در چارچوب ساختارهای سیاسی موجود، بدون دخالت خارجی و بر مبنای خواست و اراده مردم آن کشور، حمایت می‌کند؛ وزیر امور خارجه ایران نیز در سفر به لبنان بار دیگر بر این موضع ایران تاکید کرد و گفت، در بیروت هستیم تا بار دیگر حمایت قوی جمهوری اسلامی ایران را از ملت، دولت، ارتش و مقاومت در لبنان اعلام کنیم.

سفر اخیر امیرعبداللهیان به لبنان اما با توجه به بهبود روابط ایران و عربستان نیز دارای اهمیت است؛ تردیدی نیست که  توافق جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی برای ازسرگیری روابط دیپلماتیک، بر تحولات منطقه و حل و فصل پرونده های اختلافی و بحران هایی همچون لبنان، تاثیر گذار است؛ بر همین اساس، می توان انتظار داشت که نفوذ ایران و عربستان بر احزاب و نیروهای سیاسی لبنان بتواند طرف‌های سیاسی این کشور را در مسیر همکاری و توافق برای انتخاب رئیس جمهوری و همچنین کاهش مشکلات اقتصادی کمک کند.

وزیر امور خارجه ایران نیز با اشاره به  اینکه تهران ایده‌ و ابتکاراتی برای بهبود وضعیت در لبنان دارد  گفته است "تحولات جدیدی در منطقه در هفته های اخیر به وقوع پیوسته که نتیجه آن را برای کل منطقه، جهان اسلام و از جمله لبنان خیر می‌دانیم."

 

کلیدواژه