ثور 09, 1402 09:06 Asia/Kabul
  • نشست پیمان جمعی در مسکو درباره افغانستان
    نشست پیمان جمعی در مسکو درباره افغانستان

شورای وزیران کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در سی‌وهفتمین نشست این سازمان در مسکو با حضور نماینده طالبان در مورد وضعیت امنیتی افغانستان گفتگو کردند. وضعیت نامطلوب امنیتی، از جمله رشد تهدیدات تروریستی و ترانزیت مواد مخدر از خاک افغانستان موضوعات مهم بحث و گفتگوی نمایندگان این سازمان بوده است.

روسیه، تاجیکستان، ارمنستان، بلاروس، قزاقستان و قرقیزستان اعضای سازمان پیمان امنیت جمعی هستند که همواره نسبت به تحولات افغانستان حساس بوده و بر همکاری جمعی برای مقابله با هر گونه تهدیدات از خاک افغانستان تاکید دارند. سروش امیری کارشناس مسایل افغانستان در این باره می گوید؛"افغانستان همواره به عنوان تهدید جغرافیا برای کشورهای پیمان امنیت جمعی محل نگرانی بوده است. این وضعیت چه در زمان حضور نظامیان امریکایی در افغانستان چه پس از خروج انها برای کشورهای عضو این سازمان بخصوص تاجیکستان نگران کننده بوده است.

اکنون افغانستان به عنوان‌ محلی برای ترانزبت تروریسم موجب توحه سازمان پیمان ‌امنیت جمعی است" ایمانقلی تاسماگامیتوف، دبیرکل سازمان پیمان امنیت جمعی پیشتر در مورد خطر فزاینده نفوذ تروریستها از افغانستان به کشورهای عضو ابراز نگرانی کرده بود.اخیرا نیز گزارشهایی که منابع خبری کشورهای غربی منتشر کردند از فعالیت گروههای تروریستی مختلف در افغانستان حکایت دارد.

اگر چه طالبان این گونه گزارشها را رد می کند اما بررسی تحولات امنیتی افغانستان در نشست شورای وزیران پیمان امنیت جمعی بیانگر ان است که انها موضوع ادامه فعالیت گروههای تروریستی در افغانستان را جدی تلقی می کنندمولوی مفلح کارشناس مسایل سیاسی در این باره می گوید:"به تظر می رسد طالبان در حدود دو سال اخیر که مجددا به قدرت در افغانستان بازگشته نتوانسته است نظر جامعه جهانی بخصوص همسایگان‌ این کشور را در باره تامین امنیت افغانستان با جلوگیری از فعالیت گروههای تروریستی جلب نماید.

به همین دلیل گزارشها و اخبار منتشر شده از تداوم فعالیت این گروهها در افغانستان حکایت دارد که بر روند شناسایی بین المللی ان نیز تاثیر منفی دارد"در هر حال، اظهارات اخیر یوری شووالوف، نماینده‌ دبیرخانه سازمان پیمان امنیت جمعی مبنی بر اینکه کشورهای عضو این سازمان در حال گفتگو با طالبان برای تقویت امنیت در منطقه هستند بیانگر عمق نگرانی انان در مورد تحولات امنیتی افغانستان و تاثیر ان بر امنیت کشورهای عضو این سازمان است.درحالی‌که کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی بارها از خطر نفوذ گروه‌های تروریستی از خاک افغانستان به این کشورها ابراز نگرانی کرده‌اند، مقامات کابل نیز تاکید کرده اند هیچ تهدیدی از جانب افغانستان متوجه انها نیست .

موضوعی که به تظر می رسد نتوانسته نظر کشورهای عضو را جلب نماید. تاجیکستان در خط مقدم هر گونه ترانزیت تروریسم از افغانستان به کشورهای پیرامونی روسبه قرار دارد . به همین دلیل نیروهای نظامی روسیه برای تقویت امنیت در مرزهای تاحیکستان مستقر هستند. هر چند گفته میشود گروههای مخالف کشورهای عضو امنیت جمعی نیز با استقرار در افغانستان تهدیدی جدی برای انها محسوب می شوند.

کلیدواژه