مشکلات مردم افغانستان زمانی حل می شود که نمایندگان طالبان و مردم این کشور به یک راه حل ملی برسند
(last modified Sat, 29 Apr 2023 09:19:51 GMT )
ثور 09, 1402 13:49 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی تاجیکستانی گفت: مشکلات مردم افغانستان زمانی حل می شود که نمایندگان طالبان و مردم این کشور کنار هم بنشینند، به یک راه حل ملی برسند و مسایل را بدون دخالت بیگانگان حل و فصل کنند.

هاشم نیک ورز در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست سازمان پیمان امنیت جمعی در مورد افغانستان اظهار داشت: این نشست ادامه بررسی وضعیت افغانستان از طرف کشورهای همسایه به ویژه همسایگان شمالی این کشور است که در چندین مرحله در کشورهایی مانند روسیه، ازبکستان و تاجیکستان برگزار شد.

وی افزود: عمده مطالب مطرح شده در این نشست ها هم تذکر به طالبان برای این بوده که از افغانستان تهدیدی متوجه این کشورها و دیگر کشورهای منطقه وجود نداشته باشد و طالبان هم مرتب به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در این زمینه اطمینان داده اند، چنانکه امیرخان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در نشست کشورهای همسایه افغانستان در سمرقند ازبکستان این موضع طالبان را بیان کرد. طالبان در اجلاس کشورهای عضو سازمان پیمان امنیت جمعی در مسکو هم این پیام را دادند.

به گفته این کارشناس سیاسی طالبان ادعا دارند که از خاک افغانستان تهدیدی متوجه کشورهای دیگر نیست اما این ادعاها با واقعیت همخوانی ندارد هرچند طالبان نمی خواهند خود را درگیر نزاع با کشورهای همسایه افغانستان کنند، زیرا مشکلات داخلی فراوانی دارند از مسایل امنیتی گرفته تا مسایل اقتصادی و حقوق بشری و به ویژه به رسمیت شناخته نشدن از طرف جامعه جهانی یا مسدود ماندن دارایی های افغانستان در امریکا.

نیک ورز عنوان کرد: در افغانستان تعداد زیادی از گروه های افراطی همسو یا نزدیک به طالبان حضور دارند و بین نیروهای طالبان و نیروهای این گروه های افراطی مانند داعش، القاعده، گروه ترکستان شرقی، حرکت اسلامی ازبکستان، انصارالله تاجیکستان و برخی دیگر صورت گرفته اما این ها نشان دهنده آن است که اوضاع آنگونه نیست که طالبان ادعا می کنند. این گروه ها هرگاه منافع کشورهای حامی آن ها، بیشتر غربی ها و به ویژه امریکا، ایجاب کند و بخواهند، می توانند از این گروه ها در جهت ناامن کردن آسیای مرکزی به ویژه ازبکستان، تاجیکستان و ترکمنستان استفاده کنند.

وی اظهار کرد: به این دلیل روسیه و برخی کشورهای دیگر از اوضاع در افغانستان ابراز نگرانی می کنند چنانکه در روزهای اخیر دو تعرض هم از خاک افغانستان به مرزهای تاجیکستان صورت گرفت که یک مقام مسوول مرزی تاجیک هم کشته شد، این حوادث نشان می دهد که تعرض از خاک افغانستان به مرزهای کشورهای همسایه اتفاق افتاده. به همین دلیل کشورهای منطقه هم پیمان روسیه ابراز نگرانی می کنند و می خواهند پاسخ روشنی از طرف طالبان در جهت جلوگیری از این حرکات داشته باشند.

نیک ورز با اشاره به برگزاری نشستی در دوحه قطر با موضوع افغانستان در آینده نزدیک هم گفت: نشست های دوحه از آغاز تا کنون نتوانسته پاسخگوی نیازهای جامعه افغانستان باشد، گفت و گوهایی که میان امریکایی ها و طالبان در دوحه انجام شده و نشست هایی که در زمان حاضر برگزار می شود نتوانسته دردی از افغانستان دوا کند و این نشست ها و گفت و گوها بیشتر حول مسایل سیاسی بوده پس نمی توان امید چندانی به آن ها داشت.

وی اضافه کرد: مشکلات مردم افغانستان زمانی آنگونه که باید حل می شود که نمایندگان طالبان و مردم افغانستان در چنین نشست هایی چه در خارج و چه در داخل افغانستان کنار هم بنشینند، به یک راه حل ملی برسند و مسایل را بدون دخالت بیگانگان و به ویژه غربی ها حل و فصل کنند.

 

کلیدواژه