تا زمانی که سازمان ملل متحد و حکومت طالبان از خود انعطاف نشان ندهند مسایل افغانستان حل نمی شود
(last modified 1402-02-10T09:23:10+00:00 )
ثور 10, 1402 13:53 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: تا زمانی که سازمان ملل متحد، جامعه جهانی و حکومت طالبان در مواضع خود انعطاف نداشته باشند مسایل افغانستان لاینحل باقی می ماند.

حاکم مشفق در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در جلال آباد مرکز ولایت ننگرهار افغانستان با اشاره به برگزاری نشستی از طرف سازمان ملل متحد در رابطه با قضایای افغانستان در دوحه قطر در آینده نزدیک گفت: تا کنون انعطاف لازم از سوی طرف های مختلف مشاهده نشده بنابراین به نتایج این نشست ها هم نمی توان چندان امیدوار بود.

وی افزود: حکومت طالبان از زمانی که در تابستان سال 1400 قدرت را در افغانستان به دست گرفته به رسمیت شناخته نشده و با کشورهای دنیا روابط رسمی ندارد، اگرچه مقامات طالبان سفرهایی به کشورهای خارجی دارند اما مشکلات همچنان وجود دارد، نگاه به اجلاسی که قرار است در قطر برگزار شود هم می تواند مثبت باشد اما حکومت طالبان و سازمان ملل متحد هرکدام باید انعطاف بیشتری در مواضع خود نشان دهند تا توافق لازم حاصل شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به دعوت نشدن از نمایندگان حکومت طالبان در نشست دوحه عنوان کرد: در صورتی که سازمان ملل متحد به دنبال نتایج مثبت باشد باید نمایندگان حکومت طالبان را به این نشست دعوت کند در غیر اینصورت و در نبود طرف اصلی قضایا یعنی طالبان، برنامه ها با بن بست مواجه می شوند.

وی اظهار داشت: چنین نشست هایی فقط می توانند قطعنامه هایی صادر کنند و فشارهای بیشتری بر حکومت طالبان وارد کنند اما اگر اعضای نشست می خواهند در قضایایی مانند آزادی تحصیل و کار زنان و دختران در افغانستان به نتیجه ای برسند بدون حضور نمایندگان طالبان امکان ندارد.

مشفق با اشاره به برگزاری نشست شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد افغانستان و به ویژه در خصوص ممنوعیت کار زنان در نهادهای وابسته به سازمان ملل متحد در این کشور و اینکه از حکومت طالبان خواسته شد هرچه زودتر اجازه فعالیت این زنان را بدهد و زمینه آموزش دختران را فراهم کند و نیز گمانه زنی ها در خصوص نشست دوحه و بحث های به رسمیت شناسی طالبان گفت: هر مساله ای راه حلی دارد. در صورتی که نمایندگان سازمان ملل متحد و نمایندگان حکومت طالبان بصورت دوامدار با هم نشست و گفت و گو داشته باشند مسایل حل خواهند شد.

وی اضافه کرد: اما در صورتی که سازمان ملل متحد و حکومت طالبان بدون انعطاف، بر مواضع خود پافشاری کنند موضوع جنجالی می شود، افغانستان هم تنها کشور اسلامی در دنیا نیست بلکه در جهان ده ها کشور اسلامی وجود دارند که احکام اسلامی را اجرا می کنند و مسایل را هم با نشست و گفت و گو حل و فصل می کنند.

 

کلیدواژه