معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان: کار پروژه تاپی در آستانه عملیاتی شدن است
(last modified 1402-02-14T04:48:29+00:00 )
ثور 14, 1402 09:18 Asia/Kabul

معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان گفت: کار پروژه انتقال گاز ترکمنستان از طریق افغانستان به پاکستان و هند (تپی) در آستانه عملیاتی شدن است.

داکتر عبداللطیف نظری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: رایزنی ها بین کشورهای مختلف در این زمینه صورت گرفته، صحبت هایی هم با بانک جهانی برای حمایت مالی از این پروژه انجام شده و این امیدواری وجود دارد که به زودی شاهد آغاز کار عملی آن باشیم.

وی با بیان اینکه رقابت های سیاسی میان کشورها در خصوص این پروژه وجود دارد افزود: عزم جدی هم برای انتقال انرژی از آسیای میانه به جنوب آسیا وجود دارد و این باعث رشد اقتصادی این مناطق می شود بنابراین رقابت های سیاسی میان برخی کشورها مانع عملیاتی شدن این پروژه نخواهد شد.

نظری در مورد چالش های فراروی پروژه تاپی هم گفت: همان رقابت های سیاسی و ژئوپلیتیک مهمترین چالش ها است اما از آنجا که این پروژه می تواند در توسعه اقتصادی تمام کشورهای منطقه نقش مهم داشته باشد در نهایت اراده کشورها بر چالش ها فائق خواهد آمد زیرا چالش ها در برابر عزم و اراده ملت ها قابل رفع است.

وی همچنان خاطرنشان کرد: راه اندازی پروژه تاپی باعث احیاء و تقویت موقعیت ترانزیتی افغانستان می شود، برای این کشور و کشورهای منطقه ایجاد اشتغال می کند و در کاهش فقر، رشد و توسعه افغانستان و منطقه نقش مهمی دارد.

 

کلیدواژه