دولت افغانستان باید بویژه با کشورهای همسایه و منطقه روابط نزدیک برقرار کند
(last modified 1395-05-10T07:04:54+00:00 )
اسد 10, 1395 11:34 Asia/Kabul

افغانستان با همه کشورها بویژه کشورهای منطقه و از جمله روسیه روابط دوستانه و توام با احترام متقابل داشته باشد

کارشناس سیاسی-نظامی افغان گفت: مردم افغانستان می خواهند با همه ی کشورها بویژه کشورهای منطقه و از جمله روسیه روابط دوستانه و متوازن توام با احترام متقابل داشته باشند و حکومت هم باید به این مساله توجه داشته باشد.

محمد امین زازی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل با اشاره به سفر اخیر حنیف اتمر مشاور امنیت ملی افغانستان به روسیه اظهار داشت: شرایط کنونی افغانستان ایجاب می کند که روابط گسترده ای با تمام کشورها بویژه کشورهای همسایه و منطقه داشته باشد، روسیه هم از جمله کشورهایی است که در ایجاد حکومت داری خوب و بویژه در بخش نظامی کمک های زیادی به افغانستان کرده و شایسته است روابط نزدیکی با آن برقرار شود.

وی افزود: طی سالیان متمادی نظامیان افغان در روسیه آموزش دیده اند با سلاح های روسی آشنا شده و از آن استفاده کرده اند و اردوی افغانستان هم با سلاح های روسی کاملاً مجهز بود اما طی چند سال گذشته بر اثر دسایس برخی از کشورهای منطقه و حامیان جهانی آن ها این تجهیزات تاراج و از بین برده شد و یا به پاکستان فروخته شد.

به گفته این کارشناس نظامی شرایط این کشور هم خاص است و مخصوصاً پاکستان که به هیچ قانونی پایبند نیست در همسایگی افغانستان قرار دارد، با توجه به اینکه وزارت دفاع افغانستان تامین امنیت کشور را بر عهده دارد، ضروری است که اردوی قوی و سلاح های پیشرفته داشته باشد و روسیه می تواند در تامین این نیاز همکاری کند.

زازی عنوان کرد: افغانستان به عنوان یک کشور مستقل و آزاد می تواند با هر کشوری رابطه برقرار کند با وجود این کشورهای غربی و بویژه امریکا که روابط نزدیکی با افغانستان برقرار کرده اند ممکن است در رابطه بین افغانستان و روسیه ایجاد مشکل کنند اما به هر صورت نگرانی زیادی هم از اینکه روسیه چند هلیکوپتر نظامی به افغانستان بدهد نخواهند داشت.

وی بیان داشت که مردم افغانستان می خواهند تجهیزات اردو و دیگر ارگان های نظامی شان کامل باشد، اما امریکا و ناتو این را نمی خواهند، آن ها نه خودشان تجهیزات کامل نظامی به افغانستان می دهند تا نیازهای این کشور رفع شود و نه تمایل دارند که دیگر کشورها و مخصوصاً روسیه این کار را بکند.

این کارشناس افغان گفت: افغانستان به یک حکومت مردمی قوی مستقل نیاز دارد اما امروز تعدادی از افرادی که در راس قدرت قرار دارند وابسته به پاکستان هستند، تعدادی هم دارای تفکر غربی می باشند که فقط به ثروت و سرمایه گذاری فکر می کنند و این دو قشر امروز بر مردم افغانستان حکومت می کنند که به موقعیت منطقه ای و جهانی این مردم لطمه وارد کرده است.

وی اضافه کرد: به هر صورت روابط حسنه و نزدیک افغانستان با کشورهای همسایه و منطقه بسیار بهتر و ضروری تر از روابط با کشورهای غربی و دور مانند امریکا است و دولت افغانستان باید به عنوان یک دولت مستقل به فکر برقراری این روابط باشد.

کلیدواژه