جوزا 08, 1402 12:47 Asia/Kabul

سخنگوی اداره غذا و داروی حکومت طالبان گفت: سرپرست اداره ملی غذا و داروی حکومت طالبان در پایان سفر به ایران تفاهمنامه ای با سازمان غذا و داروی ایران امضا کرد.

داکتر جاوید هژیر در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری اظهار داشت: در این تفاهمنامه جستجوی راهکارهای جلوگیری از قاچاق غذا، دارو و محصولات بهداشتی بی کیفیت به افغانستان و جستجوی راهکارهای زمینه سازی سرمایه گذاری سرمایه گذاران ایرانی در بخش دارو و غذا در افغانستان مورد تاکید قرار گرفته است.

وی افزود: در این تفاهمنامه همچنان به ایجاد زمینه برگزاری ورکشاپ ها یا کارگاه های کوتاه مدت برای کارمندان اداره ملی غذا و داروی افغانستان توسط ایران و نیز ایجاد زمینه تحصیل برخی کارمندان این اداره در سطوح ماستری (کارشناسی ارشد) و دکترا و همچنان انتقال تکنولوژی مورد استفاده اداره غذا و داروی ایران به افغانستان هم تاکید شده است.

سخنگوی اداره غذا و داروی حکومت طالبان یاد آور شد که داکتر عبدالباری عمر سرپرست این اداره پیشتر به همراه هیاتی شامل برخی از مسوولان و مشاورین اداره تحت امر خود، یک سفر رسمی ده روزه به جمهوری اسلامی ایران داشت و اعضای این هیات با مقامات مختلف ایرانی در حوزه مربوطه دیدار و از کارخانه های مختلف حوزه غذا و دارو دیدن کردند.

به گفته هژیر اعضای این هیات در ملاقات های رسمی ابتدا با محمد حسین نیکنام معاون وزارت بهداشت و درمان ایران دیدار داشتند که در این دیدار روی سه موضوع مهم بحث شد که یکی تجارت دارو، مواد غذایی و محصولات بهداشتی بین ایران و افغانستان، دیگری جلوگیری از قاچاق مواد بی کیفیت و تقلبی که تحت نام اقلام ایرانی به افغانستان وارد می شود و نیز همکاری های دوجانبه بود.

وی عنوان کرد که دیدار رسمی دیگر با داکتر حیدر محمدی رئیس سازمان غذا و داروی ایران انجام شد که بسیار خوب و موثر بود و با وی هم در مورد تجارت مواد غذایی، دارو و محصولات بهداشتی، کیفیت و مصونیت دارو و غذا صحبت و این موضوع مطرح شد که کارخانه های ایرانی محصولات برند خود را در کارخانه های استاندارد افغانستان تولید کنند و کارخانه های افغانستانی هم محصولات برند خود را در کارخانه های استاندارد ایران تولید کنند.

هژیر اظهار کردک همچنین مقرر شد که از این به بعد اسناد اقلام دارویی که از ایران به افغانستان صادر می شود و نیز تائیدیه رسمی در مورد ثبت شرکتی که دارو را ارسال می کند و استاندارد های آن، توسط اداره غذا و داروی ایران و از طریق ایمیل به اداره غذا و داروی افغانستان فرستاده شود.

وی اضافه کرد: در مورد ارتقاء ظرفیت کارمندان اداره غذا و داروی افغانستان هم صحبت شد چون این اداره به تازگی مستقل شده و اداره نوپایی به شمار می رود، همچنین در رابطه با انتقال تکنولوژی در رابطه با غذا و دارو از ایران به افغانستان و روابط حسنه دوجانبه نیز بحث و تبادل نظر شد.

 

کلیدواژه