قوس 29, 1395 08:38 Asia/Kabul
  • دیدار فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان از عربستان

جنرال "قمر جاوید باجوا"فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان برای دیدار ازعربستان سعودی وارد ریاض پایتخت این کشور شد.

جنرال "قمر جاوید باجوا" در ریاض مورد استقبال "محمد بن عبدا.." معاون وزیر دفاع عربستان قرار گرفت . "باجوا" در این سفر با مقامات ارشد عربستان دیدار و گفتگو خواهد کرد.این اولین سفر خارجی فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان پس از انتصاب به این سمت در ماه  گذشته است. مناسبات سیاسی و نظامی عربستان و پاکستان در سال های اخیر رو به رشد است. .  روابط دو کشور در سال 2015  پس از پاسخ منفی پارلمان پاکستان به دعوت عربستان برای مشارکت اسلام آباد در ائتلاف ریاض در جنگ علیه مردم بی دفاع یمن ، با نوساناتی مواجه شد.

البته نخست وزیر پاکستان با طرح این مسئله که تصمیم برای مشارکت نکردن این کشور در جنگ عربستان علیه یمن توسط پارلمان اتخاذ شده است ، تلاش کرد روابط  دولت پاکستان با  آل سعود را حفظ کند. نواز شریف ،  برادر خود شهباز شریف سروزیر ایالت پنجاب را برای دلجویی از مقامات عربستان به ریاض فرستاد و رزمایش مشترک سالانه دو کشور راهم برگزار کرد. قطع کمک های مالی سالیانه عربستان به پاکستان و خریدهای تسلیحاتی ریاض از این کشور ، مهمترین مسئله ای است که دولت اسلام آباد را از تداوم روابط سرد با عربستان نگران کرده است.به همین دلیل  جنرال باجوا فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان در اولین سفر خارجی خود به عربستان رفته است تا  به عنوان عالی ترین مقام  نظامی پاکستان  با قدرت تاثیر گذاری در عرصه سیاسی ، روابط دو کشور را ترمیم کند.

 البته با توجه وجود برخی گزارش درباره روابط پنهانی عربستان و پاکستان با طالبان افغانستان ، این گمان هم مطرح است که تبادل نظر درباره جهت گیری های آتی این گروه در افغانستان و مسئله جنگ و صلح در این کشور از دیگر مسائل مورد توجه فرمانده نیروی زمینی ارتش پاکستان در دیدار از عربستان است. با توجه به شکست عربستان در سیاست های منطقه ای خود به ویژه در عراق وسوریه ، دولت ریاض درصدد بازسازی وجهه به شدت مخدوش خود در منطقه است . تقویت همکاری با پاکستان به خصوص در استفاده مشترک ازگروه طالبان برای پیشبرد منافعشان در افغانستان ، می تواند از نتایج احتمالی سفر جنرال باجوا به ریاض باشد. حمایت های عربستان از مدارس دینی مروج افراطی گری در پاکستان که ترورهای هدفمند علیه شیعیان را تئوریزه می کنند ، یکی از نگرانی های دولت اسلام آباد است. احتمال دارد  به توجه به واکنش تند جامعه شیعیان پاکستان به سیاست های امنیتی دولت اسلام آباد در سال های اخیر و ناتوانی آن در حفاظت از شیعیان این کشور ، درخواست برای توقف کمک های ریاض به مدارس مروج خشونت ، از اهداف سفر جنرال باجوا به عربستان باشد.

کلیدواژه