جوزا 28, 1402 17:13 Asia/Kabul

فعال رسانه ای افغان گفت: کشت جایگزین های معرفی شده برای خشخاش در افغانستان برای کشاورزان این کشور بسیار سودآور تر از کشت خشخاش است.

ابوذر صارم سرپلی موسس نهاد رسانه ای افغانستان و مسوول خبرگزاری توانا در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: زعفران و هنگ یا انغوزه جایگزین های معرفی شده برای خشخاش هستند که بر اساس بررسی ها و تحقیقات انجام شده، درآمد حاصل از کشت آن ها برای کشاورزان افغان بسیار بیشتر از درآمد حاصل از کشت خشخاش است زیرا درآمد حاصل از تولید و قاچاق مواد مخدر بیشتر به جیب مافیای مواد مخدر می رفت.

وی افزود: در زمان حکومت های گذشته در افغانستان کشت خشخاش گاهی آزاد و گاهی ممنوع بود، در برخی ولایت ها آزاد و در برخی دیگر ممنوع بود و در جاهایی هم که ممنوع اعلام شده بود کنترل و نظارت دقیقی انجام نمی شد و کشت انجام می شد. کشاورزانی هم که مواد مخدر کشت می کردند مبلغ اندکی از پول کشت، تولید و قاچاق مواد مخدر را به دست می آوردند و مبالغ بالا به مافیای مواد مخدر می رسید که از مسوولان محلی شروع می شد و تا مقامات بالاتر می رسید به همین دلیل هم کشاورزان با آسودگی خاطر این مواد را کشت می کردند.

به گفته این کارشناس افغان امروز کشت مواد مخدر در افغانستان ممنوع است و کشت های جایگزین آن هم اعلام شده و یکی زعفران است که در گذشته هم کشت می شد، سود کشت زعفران برای کشاورزان افغان در مناطق مختلف بسیار بیشتر از کشت مواد مخدر است. ماده دیگری به نام هنگ یا انغوزه هم معرفی شده که بسیاری از کشاورزان آن را کشت می کنند، در زمین های نامرغوب هم به عمل می آید و سود آن برای کشاورزان بیشتر از کشت مواد مخدر است.

سرپلی عنوان کرد: نکته قابل توجه در زمینه آن است که مردم خودشان می توانند زعفران و انغوزه را معامله کنند در حالیکه نمی توانستند مواد مخدر را معامله کنند و این کار توسط قاچاقچیان و مافیا انجام می شد و بسیاری از مسوولان سابق افغانستان هنوز هم با پول مواد مخدری که در این کشور تولید و از آن قاچاق می شد عیش و نوش می کنند.

این کارشناس افغان بیان کرد: در گذشته بخش قابل توجهی از زمین های افغانستان زیر کشت مواد مخدر می رفت و در مناطقی که تحت سلطه طالبان بود نیز این مواد کشت می شد اما امروز زندگی کشاورزانی که از کشت مواد مخدر دست برداشته و به کشت زعفران و انغوزه روی آورده اند تغییر کرده و اگرچه در سال اول با مشکلاتی مواجه می شوند اما از سال دوم به درآمد خوبی می رسند، اداره های زراعت مناطق مختلف هم با کشاورزان در این زمینه همکاری می کنند.

وی اضافه کرد: اکنون کشت مواد مخدر در افغانستان ممنوع و جرم است اما اینگونه نیست که در هیچ نقطه ای کشت نشود، به صورت مخفی در مناطقی کشت می شود اما اگر مسوولان اطلاع پیدا کنند برای تخریب آن اقدام می کنند.

 

کلیدواژه