قوس 29, 1395 08:58 Asia/Kabul
  •  رویکرد ضد انسانی اروپا در قبال پناهجویان

کشورهای اروپایی همچنان به دنبال تشدید تدابیر سخت گیرانه در قبال پناهجویان و یافتن ساز و کاری برای جلوگیری از ورود و همچنین اخراج آنها هستند.

در ادامه رویکرد ضد انسانی اروپا در قبال پناهجویان ، دولت انگلیس درخواست پذیرش حدود 2 هزار کودک پناهجو را که با تعطیلی اردوگاه کاله فرانسه آواره شده‌اند، رد کرد.دولت آلمان نیز اعلام کرد بیش از سه هزار پناهجوی افغان که موفق به دریافت پناهندگی از این کشور نشده اند ، به افغانستان باز گردانده شدند.

 ،سوئدمیزبان شمار زیادی از پناهجویان افغانستان ، پروازهایی برای بازگرداندن این پناهجویان به کابل تدارک دیده است و پارلمان سوئیس نیز قانون جدیدی برای محدودیت بیشتر پناهجویان در این کشور تصویب کرد.

بسیاری از کشورهای اروپایی پذیرش سهمیه تعیین شده توسط کمیساریای پناهندگان سازمان ملل را متوقف کرده اند. برخی از کشورهای اروپایی مانند آلمان در آغاز بحران خاورمیانه در پی جنگهای عراق و سوریه  ، شعار حمایت از حقوق بشر سر دادند و شماری پناهجو را پذیرفتند ، اما اکنون این کشورها نیز سیاست سخت گیرانه در قبال پناهجویان اعمال می کنند . برخی کشورهای اروپایی  مرزهای خود را  روی پناهجویان بسته اند ، درحالی که بسیاری از پناهجویان در مرزها و یا اردوگاه ها در شرایط سخت امنیتی و معیشتی به سر می برند. 

بسیاری از پناهجویان از جمله کودکان و زنان توسط گروههای مافیایی ربوده شده اند و مورد  سوءاستفاده قرار گرفته اند. شماری از کشورهای اروپایی در سیاستی تبعیض آمیزبه جای پذیرش پناهجویان خاورمیانه ، مهاجران اوکراینی را به دلی تخصص آنها می پذیرند. در پولند نیزسیاست تبعیض آمیز پذیرش مهاجران مسیحی به جای مسلمانان دنبال می شود . سیاست اتحادیه اروپا نیز متوقف کردن پناهجویان در مرزهای اروپا است . بر اساس توافق اتحادیه اروپا و ترکیه ، این کشوردر ازای دریافت پول ، پناهجویان را پشت مرزهای اروپا متوقف می کند . اتحادیه اروپا مشابه این توافقنامه را با برخی کشورهای شمال آفریقا مانند تونس و نیجر نیز امضا کرد.  

پناهجویان خاورمیانه و شمال آفریقا برای رهایی از فقر، بی ثباتی و جنگ داخلی ، مهاجرت به اروپا را درپیش گرفته اند، اما کشورهای غربی برخلاف وعده های قبلی و ادعای حمایت از حقوق بشر از پذیرش آنها خودداری کرده اند . نهادهای بین المللی از جمله سازمان ملل بارها از رفتار غیرانسانی با پناهجویان در کشورهای اروپایی انتقاد کرده اند. برخورد نامناسب کشورهای اتحادیه اروپا با پناهجویان که در گزارش های متعدد سازمان های حقوق بشری و حتی گزارش های دولت های این کشورها منعکس شده است ، پرده ازرفتارغیرانسانی دولت های اروپایی مدعی  حقوق بشربر می دارد.

 

کلیدواژه