سرطان 04, 1402 14:34 Asia/Kabul

عضو پیشین پارلمان افغانستان ادعای طالبان در مورد اکثریت بودن قوم پشتون در افغانستان را به دور از واقعیت دانست.

نصرالله صادقی زاده نیلی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به اظهارات ذبیح الله مجاهد سخنگوی طالبان مبنی بر اینکه اکثریت مردم افغانستان از قوم پشتون هستند و دلیل اینکه اعضای کابینه طالبان پشتون هستند نیز همین موضوع است عنوان کرد: از یک طرف سرشماری دقیقی در افغانستان انجام نشده و از طرف دیگر بر اساس شواهد موجود پشتون ها اکثریت مردم افغانستان را تشکیل نمی دهند.

وی افزود: به عنوان مثال در پارلمان افغانستان که نمایندگان مردم این کشور حضور داشتند نمایندگان پشتون در اکثریت نبودند و نمایندگان اقوام مختلف مانند تاجیک، هزاره، ازبک، ایماق، سادات و سایرین اکثریت را تشکیل می دادند و این نشان می دهد که اکثریت مردم افغانستان غیرپشتون ها هستند.

به گفته این کارشناس افغان تشکیل کابینه حکومت طالبان از یک قوم، دیدگاه و تفکر خاص برای افغانستان مشکل ساز است، راه حل قضایای افغانستان فرار از واقعیت ها و توسل به مسایلی مانند جمعیت اقوام نیست بلکه هر نظامی که در افغانستان حاکم باشد باید تمام اقوام در آن حضور متناسب داشته باشند.

صادقی زاده نیلی در مورد تاکید جامعه جهانی بر تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان هم گفت: مشخص نیست پشت این قضیه چه نیتی نهفته است اما واضح است که وضعیت کنونی حکومتی که در آن تمام اقوام افغانستان حضور نداشته باشند، قابل دوام نیست.

وی اضافه کرد: انتخاب نوع نظام در افغانستان با مردم این کشور است چنانکه در دوره گذشته این نمایندگان مردم افغانستان بودند که نوع نظام را تعیین کردند ضمن اینکه حضور اقوام مختلف در حکومت هم ضروری است زیرا افغانستان از اقوام مختلف تشکیل شده است. اعضای هر قومی اگر احساس نکنند که در نظام و حکومت شریک هستند مشکلات افغانستان حل نخواهد شد.

 

کلیدواژه