دغدغه دینی، اندیشه الهی و انگیزه اسلامی از مهمترین شاخصه های شهید بلخی بود
(last modified 1402-04-25T07:24:34+00:00 )
سرطان 25, 1402 11:54 Asia/Kabul

رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان افغانستان گفت: دغدغه دینی، اندیشه الهی و انگیزه اسلامی از مهمترین شاخصه های شهید سید اسماعیل بلخی مبارز افغانستانی بود.

حجت الاسلام والمسلمین سید عیسی حسینی مزاری در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در حاشیه نشستی به مناسبت پنجاه و پنجمین سالگرد شهادت شهید سید اسماعیل بلخی تحت عنوان "بررسی مبارزات سیاسی، اجتماعی شهید بلخی؛ درس ها و پیام ها" در دفتر مرکز تبیان در مشهد برگزار شده بود، اظهار داشت: شهید بلخی از شاخصه های زیادی برخوردار بود و مهمترین شاخصه ای که باعث مطرح شدن و ماندگاری وی شد دغدغه دینی، انگیزه اسلامی و اندیشه های الهی او بود.

وی افزود: شهید بلخی تحت تاثیر همین انگیزه و اندیشه با زبان، قلم و قدم خود در راستای نجات مردم افغانستان از یک حکومت استبدادی، ظالم و ستمگر وارد مبارزه شد که همین امر باعث دستگیری و چهارده سال زندانی شدن وی شد اما بعد از آزادی هم به مبارزات خود ادامه داد.

این فعال فرهنگی-اجتماعی افغان عنوان کرد: شاخصه دیگر شهید بلخی مردمی بودن وی بود، او در بین مردم و با مردم بود و از زبان مردم حرف می زد به همین دلیل سخنان و اشعار او عام فهم بود و همه، حرف ها، نصایح و راهنمایی های شهید بلخی را درک می کردند. صبر و استقامت هم از شاخصه های دیگر وی بود و با وجود فضای خفقان آن زمان و مشکلات عدیده ای که وجود داشت، همواره در صحنه بود و با صبر و استقامت مسیر خود را در راستای دستیابی به اهداف خود ادامه داد.

حسینی مزاری بیان داشت: بلخی در مسیر مبارزات خود به شهادت رسید اما مسیر مبارزه را در افغانستان باز کرد، اگر از هفتم ثور (اردیبهشت) سال 1357 مبارزات مردم افغانستان جدی شد و گسترش پیدا کرد، آغاز آن از زمان شروع مبارزات از سوی شهید بلخی بود و این مبارزات تا به امروز توسط عده ای از زنان و مردان مومن ادامه دارد، همین ویژگی ها شهید بلخی را به عنوان یک چهره ماندگار و ملی مطرح کرد.

رئیس مرکز فعالیت های فرهنگی-اجتماعی تبیان افغانستان تاکید کرد: دانشمندان، علماء، مراکز علمی،  فرهنگی، فکری و رسانه ای افغانستانی باید بر اساس یک برنامه به شخصیت شهید بلخی بپردازند آن هم نه تنها در سالروز شهادت وی بلکه باید در طول سال برنامه های مختلفی راه اندازی شود و افکار، اندیشه ها و شاخصه های شهید بلخی تبیین شود تا بتوان از آن برای هدایت نسل کنونی بهره برداری کرد.

حسینی مزاری گفت: برای تبیین افکار و اندیشه های شهید بلخی در افغانستان آنگونه که باید کار جدی نشده و تنها کار ویژه، وزین و تاثیرگذار در این زمینه کار سید اسحاق شجاعی (نویسنده و پژوهشگر افغانستانی) است که چندین کتاب با تلاش و هزینه شخصی نوشته، چاپ و عرضه کرده است.

وی اضافه کرد: جامعه نخبگانی افغانستان در طول سال ها به بسیاری از وظایف خود نپرداخته اند و کار و پژوهش در مورد شهید بلخی هم یکی از آن ها است زیرا ضرورت این کار و استفاده از این سرمایه تا کنون توسط نخبگان درک نشده است.

 

کلیدواژه