سرطان 29, 1402 12:03 Asia/Kabul

عضو شورای علمای شیعه افغانستان گفت: جوانان شیعه و عزاداران حسینی (ع) حاضرند برای تامین امنیت مراسم عزاداری محرم با حکومت در افغانستان همکاری کنند.

حجت الاسلام والمسلمین سید جواد وحیدی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به محدودیت هایی که از طرف حکومت طالبان برای برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم اعمال شده، اظهار داشت، اگر مساله حکومت نگرانی های امنیتی است عزادارن حسینی با تجربه ای که دارند می توانند در تامین امنیت مراسم همکاری کنند.

رئیس جامعه روحانیت امامیه هرات عنوان کرد: امسال هم مانند سال های گذشته علما و بزرگان شیعه در مرکز و ولایت های افغانستان برای هماهنگی در خصوص برگزاری مراسم عزاداری ماه محرم جلساتی را با مسوولان حکومتی برگزار کردند. مسوولان طالبان در این جلسات محدودیت هایی را برای برگزاری مراسم عزاداری اعمال کرده اند و دغدغه عمده ای را که مطرح کرده اند مسایل امنیتی بوده است.

وی افزود: صدها سال است که مردم افغانستان در ماه محرم به صورت گسترده در مساجد، تکایا و حتی خانه ها مراسم عزاداری برگزار می کنند اما هیات حاکمه در افغانستان به بزرگان اهل تشیع اعلام کرده که این جلسات باید محدود شود و حتی مراسم روز عاشورا که در بیرون از مساجد و تکایا در فضای باز برگزار می شد باید در نقاط مشخص و محدودی برگزار شود. ضمن اینکه گفته شده مراسم روزهای منتهی به عاشورا که در گذشته در بسیاری نقاط در بیرون و فضای باز هم برگزار می شد و در خیابان ها علم ها و پرچم های عزا برافراشته می شد، دیگر نمود بیرونی نداشته باشد.  

وحیدی بیان داشت: به عنوان مثال در منطقه چنداول کابل در 36 نقطه مراسم عزاداری برگزار می شد اما مسوولان حکومت طالبان گفته اند مراسم فقط به هفت نقطه محدود شود، اما شورای علمای شیعه افغانستان اعلام کرده که این محدودیت ها قابل پذیرش نیست.

این عضو شورای علمای شیعه افغانستان تاکید کرد: مسوولان حکومتی طالبان باید تاریخ عزاداری محرم را در افغانستان مطالعه کنند، عزاداری برای امام حسین (ع) در قلوب شیعه و سنی افغانستان جا دارد، حتی در دورانی که رژیم ضد دینی کمونیستی در افغانستان حاکم بود نتوانست این مراسم را محدود کند. از گذشته ها در مناطق مختلف افغانستان شیعه و سنی در کنار هم در مراسم عزاداری شرکت می کردند و اهل تسنن به توزیع نذورات و خواندن نعت اهل بیت علیهم السلام اقدام می کردند.

وی یاد آور شد: اگر موضوع محدودیت ها دغدغه های امنیتی است علمای شیعه اعلام می کنند که همانطور که در دوران حکومت های گذشته خود جوانان و عزاداران اهل تشیع در تامین امنیت همکاری می کردند و تجربه خوبی هم در این زمینه دارند، حاضرند برای تامین امنیت کمک کنند و در مقابل دشمنانی که احیانا ممکن است مراسم عزاداری را تهدید کنند، بایستند اما جامعه اهل تشیع محدودیت را در این زمینه نمی پذیرد.

به گفته وحیدی در عاشورای سال گذشته که طالبان در افغانستان حاکم بودند هم جوانان اهل تشیع در تامین امنیت بسیاری از مراسم عزاداری همکاری کردند و اینگونه نبوده که امنیت تمام مراسم را حکومت تامین کرده باشد، با هماهنگی هایی که شده بود مجوز حمل سلاح گرفته شد و در کنار نیروهای امنیتی برای تامین امنیت اقدام کردند و با وجود اینکه مراسم نمود بیرونی هم داشت مشکل امنیتی پیش نیامد بنابراین اعمال محدودیت با وجود این ظرفیت ها سوال برانگیز است.       

این روحانی افغان با بیان اینکه شورای علمای شیعه افغانستان هیاتی را برای گفت و گو با مسوولان طالبان در مرکز موظف کرده اظهار امیدواری کرد که تعاملی به وجود آید و حکومت طالبان از اعمال محدودیت برای مراسم عزاداری حضرت اباعبدالله الحسین (ع) خودداری کند زیرا عاقبت خوبی برای افغانستان ندارد.

وی اضافه کرد: مراسم عزاداری محرم از حساس ترین موضوعات برای مسلمانان است که منحصر به شیعیان هم نیست و شیعه و سنی آن را در کنار هم برگزار می کنند و بی توجهی به این مسایل حساس باعث جدایی ملت از حاکمیت خواهد شد.

 

کلیدواژه