قوس 30, 1395 15:49 Asia/Kabul
  •  تصویب قطعنامه حقوق بشری ضد ایران ؛رویکردی با اهداف سیاسی

 در نشست مجمع عمومی سازمان  در امور حقوق بشر قطعنامه ای  تحت تاثیر لابی گری های سیاسی  در انتقاد از وضعیت حقوق بشر در ایران به تصویب رسید. این قطعنامه بار دیگر نداشتن صداقت و پاک اندیشی مدعیان خودخوانده ی دفاع از حقوق بشر را به اثبات رساند. 

" غلامحسین دهقانی" سفیر و معاون نمایندگی ایران در سازمان ملل درمحکومیت  این مصوبه با اشاره به اهداف بانیان  قطعنامه از جمله کانادا ؛ تاکید کرد؛ خیلی تنفرانگیز است که کشوری که خود در زمره ی نقض کنندگان بزرگ حقوق بشر قرار دارد از این قطعنامه ی مضحک ضد ایرانی پشتیبانی می کند
این قطعنامه  هیچ انگیزه و هدفی جز زیر بار فشار سیاسی  گذاشتن ایران ندارد . کشورهایی نظیر کانادا ؛ امریکا و انگلیس که بانیان چنین قطعنامه هایی  هستند ازحقوق بشر سوء استفاده می کنند .این کشورها در واقع به این بهانه بدنبال مداخله جویی  وسرپوش گذاشتن بر جنایات و نقض های گسترده حقوق بشرهستند. حقوق بشر از نگاه  غرب به نوعی به قدرت نرم غرب برای نفوذ و تحت فشار گذاشتن کشورهای مستقل و مخالفان نظام سلطه  تبدیل شده است   . 
از اینروست که نماینده ی ایران در سازمان ملل  ضمن اعتراض شدید به این قطعنامه بر احترام و ترویج حقوق بشر تاکید کرد و گفت ؛ "برخی قدرت ها تنها تا وقتی به گزینه های منتخب مردم احترام می گذارند که منافع خودشان تامین شود. مردمی که گزینه های دیگری را بر می گزینند از دیدگاه غرب  شایسته ای تنبیه هستند. کودتای نظامی ،  تحریم و تجاوز و یا کیفر کردن با استفاده از ابزار حقوق بشر از جمله ی این تنبیه هاست. اما هنگامی که نوبت به هم پیمانان خودشان می رسد دموکراسی و حقوق بشر گزینشی می شود. آنان به خوبی از هم پیمانان خود دفاع می کنند و برایشان مهم نیست پیشینه ی نقض حقوق بشر در آن کشورها چقدر تیره و تار باشد."

شکی نیست که پشت پرده ی این قطعنامه  نیز ادامه   سناریوی ایران هراسی است که پس از برجام  به اجرا گذاشته شد . نگاهی از درون به  کشورهایی که داعیه حقوق بشری دارند اما تصویر متفاوتی از واقعیت های حقوق بشری انها نشان می دهد . مگر در همین کشورها از جمله کانادا ؛ حقوق بومیان کانادا که صاحبان اصلی این سرزمین هستند نقض نشده است و آیا در امریکا  با سرخپوستان  و یا سیاه پوستان  چگونه رفتا رمیشود که بشود تفسیر دیگری جز نقض فاحش حقوق بشراز سوی این مدعیان داشت . در حال حاضر در سایه  دو گانگی های حقوق بشری غرب ، میلیونها انسان در برابر  گسست اجتماعی ، تبعیض ها و محرومیت ها از حقوق  شهروندی و تحت تاثیر تمایلات فزاینده نژادپرستانه  که بسترهای شکل گیری و گسترش تروریسم از درون این جوامع را بوجود آورده است  ؛  در معرض  آسیب های شدید حقوق بشری هستند .اما در نهادهای حقوق بشری سازمان ملل از پیشنهاد برای صدور قطعنامه در محکومیت  نقض های فاحش حقوق بشری  در این کشورها حرفی زده نمی شود .

واضح است که در  تصویب  قطعنامه هایی این چنینی اهدافی فراتر از ساز و کارهای حقوق بشری نقش دارد .
چگونه است که نهاد های بین المللی حقوق بشر واکنشی در قبال تعرض به عقاید و اعتقادات دینی مسلمانان در کشورهای اروپایی و در امریکا نشان نمی دهند و حتی از آن حمایت نیز می کنند . اما مواردی همچون مجازات مفسدان وکسانیکه مرتکب قتل نفس و یا اقدامات تروریستی می شوندو یا اعدم قاچاقچیان مواد مخدر که با ترویج اعتیاد جامعه ای را نابود می کنند ؛ نقض  حقوق بشر خوانده می شود  . 
بدیهی است مقوله حقوق بشرازاهمیتی جهانی برخوردار است ؛ اما در دینای معاصر ، واقعیت های حقوق بشری، از جمله کشتار کودکان و زنان در غزه و یمن با سلاح های ممنوعه اهدایی امریکا ، کانادا و انگلیس به رژیم های کودک کش ، مثل عربستان و اسراییل، کارنامه حقوق‌بشری این مدعیان دروغین حقوق بشررا آنقدرسیاه کرده است که صلاحیت اظهار نظر درباره حقوق بشردردیگر کشورها را ندارند .