قوس 30, 1395 19:04 Asia/Kabul
  • تاملی بر ترور سفیر روس در آنکارا و مسئولیت ترکها

کسانی که تمام تخم مرغهای خود را اصطلاحا در سبد تروریستها قرار دادند عن قریب است که هیچی برایشان نماند و دار و ندارشان را از دست بدهند .

 حلب و موصل برگ برنده ی حامیان تروریستها بود . حلب به نقطه ی رهایی رسید و در موصل هم عرصه بر جانیان تروریست تنگ شده است .

با تنگ شدن عرصه ی جنایت در میدانهای سوریه و عراق و اصطلاحا پراکنده شدن زنبورها از کلونی اصلی خود تبدیل به مزاحمانی می شوند که دنبال نیش زدن کسانی هستند که چوب در لانه ی آنها کردند و موجبات پراکندگی و آوارگی آنها را فراهم آوردند .

استراتژی لانه زنبورها طرحی است که با ابتکار آمریکا و همپیمانان صهیونیستی و غربی آنها در منطقه پیاده شد . در افشاگری ادوارد اسنودن کارمند سابق سیا هدف از این طرح آمریکایی تجمیع تروریستها در نقطه ای است که هم از شر آنها رها شوند و هم نقطه ی مورد اجماع آنها ظرفیت ایجاد مزاحمت برای دولتهای متخاصم با سیاستهای آمریکا را داشته باشد . پس با این استراتژی لانه زنبور آمریکا دنبال مدیریت پروژه ی تروریستها با سیاست دور نگه داشتن آنها از منافع خود و در عین حال استفاده ابزاری از آنها برای پیشبرد سیاستهای منطقه ای اش بود .

بهترین نقطه ای که برای این خیال آمریکایی مناسب است  خاورمیانه و محور مقاومت و خاک سوریه و عراق می باشد. بدین مفهوم که با سقوط حکومت در سوریه عملا تهدید عمده ای از سر مرزهای رژیم صهیونیستی برداشته می شود و با فتح عراق هم مرزهای ایران ناامن و در عین حال کنترل ارتجاع آسانتر می شود . با این خیالات بود که تمام قد پشت تروریستها ایستادند و دولت کذایی شام و عراق تروریستها را که داعش یاد می شد را حمایت مالی و سیاسی کردند . بازیگرانی از منطقه را هم برای خوش خدمتی به تروریستها به کار گرفتند که خوش رقص ترین این خادمان منطقه ای ترکیه و آل سعود و طفیلهای خرد و ریز ارتجاع منطقه ای بودند . ترکیه با خیال احیای مجد و شکوه خلافت عثمانی و گسترش نفوذ خود در منطقه با دست نشانده کردن حکومتها و رژیمها وارد کار شد و حکومت عراق و سوریه را مخل اهداف خود تشخیص داد و در صحفه ی تروریستها بازی کرد . حتی مردم ترکیه ریسک های بزرگی را هم کردند که عمده ترین این ریسکها ساقط کردن یک جنگنده ی روسی در آسمان سوریه بود .

قوس سال پیش بود که این اتفاق افتاد . ترکیه مدعی بود که پس از نادیده گرفتن اخطارهایشان از طرف جنگنده ی روسی شلیک صورت گرفته است . همچنین مدعی بودند که این جنگنده چند ثانیه ای هم در اسمان ترکیه پرواز داشته . حرفی که بعدا با سند و مدرک خلاف بودن آن ثابت شد . یکی از دو خلبان نجات یافته از این حادثه اعلام کرد که اخطاری را نشنیدند و حریم هوایی ترکها را هم نقض نکرده بودند که مورد اصابت قرار گرفتند . پوتین این حرکت ترکها را خنجر از پشت توصیف کرد و گفت حامیان تروریست امروز از پشت به روسیه ای که در خط مبارزه با تروریسم قرار دارند خنجر زدند . روسیه تحریمهای تنبیهی علیه ترکیه اعمال کرد . خرید اقلام کشاورزی از این کشور را ممنوع و تبادل گردشگر با ترکیه را متوقف و محدودیتهایی را علیه واردات گاز این کشور از ترکیه در نظر گرفت .

همه ی اینها گذشت تا سیر حوادث به نقطه ی ای رسید که حلب کانون تمرکز تروریستها تسلیم اراده ی مقاومت سوریها و همپیمانانش شد . تروریستها شکست خوردند و تز منطقه ای ترکیه هم با این شکست تروریستها عملا بی خاصیت شد . درست در همین ایامی که ترکیه واسطه ی تخلیه ی تروریستهای تسلیمی در شرق  حلب بود و در صدد بود تا نشستی را با ایران و روسیه برای هماهنگی بیشتر در امور سوریه ترتیب دهد اتفاقی دهشتناک رخ داد . اتفاقی که جان سفیر روسیه در ترکیه را گرفت . مولود آلتنشتاین فردی است که در یک نمایشگاه عکس به طرف اندری کارلوف سفیر روسها شلیک کرده است . کارلوف در حالی که مشغول سخنرانی پشت تریبون بود هدف پنج گلوله قرار گرفت . مهاجم هم بعد از قتل سفیر رسویه در صحنه شروع به رجز خوانی کرد و این عمل خود را تلافی شکست حلب عنوان کرد . نقطه ی جالب توجه اینکه مهاجم خود از افسران پلیس ترکیه است که مرتکب چنین عملی شده است .

آیا این اتفاق را می توان ادامه ی همان سناریویی دانست که برای توجیه حضور داعش و تروریستها در نقطه ای به نام سوریه خطر زنبورهای تنها را پیش کشیده و هشدار داده است که اگر این زنبورها کلونی و محل اجماع خود را از دست بدهند پراکنده شده و هر یک به تنهایی در نقطه ای تبدیل به خطری برای ملتها می شو؟ یا این فقط یک سناریو است برای پیشبرد مقصود اصلی خود که با زیر عنوان خطر تروریستهای تنها دنبال جای پا در منطقه و زهر چشم گرفتن از مخالفین خود هستند ؟

کسی منکر خطرناک بودن تروریستها نیست ولی نمی توان تحت نام الگوی خطر تروریست تنها به آنها امتیاز سرزمین و حکومت داد ؟ اگر این باشد چه تضمینی دارد که آنها بعد از تمرکز و قدرت یابی در قالب یک رژیم دارای امکانات رویای کشور گشایی نداشته باشند ؟ لذا می توان گفت استراتژی لانه ی زنبور و زنبورهای پراکنده استراتژی نخ نما و مردودی است و نمی توان زیر نام اینگونه شعارها اصل موضوع مبارزه با تروریستها را کنار گذاشت .

روسیه امروز نشان داد که جدیت تامی در تقابل با تروریستهایی دارد که فعلا از آدرس سوریه قصد تحمیل خود بر منطقه را دارند . ترکها هم از گذشته ی خود بایستی درس عبرت بگیرند و اجازه ندهند بیش از این بر روی گسل خطر تروریست زندگی کند . تروریستهایی که دیروز در حلب سرمست پیروزی بودند امروز در بدنه ی جامعه ی ترکیه به گشت و گذار می پپردازند و هر گاه دلشان از شکست رویاهایشان به درد اید به هر چیز حمله ور می شوند . امروز سفیر روسها را پیدا کردند برای عقده گشایی ای بسا فردا این تیرها به خود ترکها شلیک شوند . چرا که ممکن است که آینده تروریستهای رانده شده از حلب و سوریه مسبب شکست خود را حامیانی همچون ترکیه بدانند . ترکیه ای که به باور تروریستها دید در حلب شکست می خورند ولی کاری از پیش نبرد . اصطلاحا تروریستهای آواره ی امروز در ترکیه و جاهای دیگر ممکن است روزی یقه ی طنابداران پوسیده ای را بگیرند که با طناب آنها اصطلاحا به چاه رفته اند .

لذاست که امروز ترور سفیر یک کشور از لحاظ ضوابط و قوانین دیپلماتیک جرمی نبخشودنی و محکوم است و ترکیه باید به این مهم واقف باشد . حفاظت از سفارتها و مراکز دیپلماتیک اولویت درجه یکی است که هیچ کشوری نمی تواند از زیر بار آن شانه خالی کندو در عین حال متوجه باشد هیچ کس نمی تواند مار در آستین بپرورد و از نیش آن ایمن باشد.

 

کلیدواژه