امریکا و طالبان برای حفظ آبروی خود بار دیگر به گفت و گو روی آورده اند و به نظر می رسد از خود انعطاف هم نشان دهند
(last modified 1402-05-14T06:07:07+00:00 )
اسد 14, 1402 10:37 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: امریکا و طالبان برای حفظ آبروی خود بار دیگر به گفت و گو روی آورده اند و به نظر می رسد دوطرف در مواردی از خود انعطاف نشان دهند تا به منافع و خواسته های خود دست پیدا کنند.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به برگزاری گفت و گوهای نمایندگان امریکا و طالبان در دوحه قطر اظهار داشت: طالبان با اقداماتی که طی دو سال گذشته انجام داده اند برای خود هویتی ساخته اند و بر این تصور هستند که اگر از مواضع خود عقب نشینی کنند هویت خود را از دست می دهند.

این استاد دانشگاه کابل افزود: تعدادی از مقامات طالبان هم می گویند بخش زیادی از مردم افغانستان از وضع موجود راضی هستند و خواستار تحصیل دخترانشان نیستند و ادعا می کنند که خواست مردم این کشور را اجرا می کنند، تعدادی از مردم را هم قانع کرده اند و گمان می کنند اکنون اگر عقب نشینی کنند عملکرد دوساله شان زیر سوال می رود در حالی که به خاطر عملکردشان با سوال و مخالفت هم مواجهند.

وی عنوان کرد: امریکا هم اگر بخواهد با وضعیت کنونی طالبان را به رسمیت بشناسد پاسخی برای افکار عمومی نخواهد داشت، و جو بایدن رئیس جمهوری امریکا هم در آستانه انتخابات برای مردم خود چیزی برای گفتن نخواهد داشت. بنابراین دولت امریکا می خواهد دستاوردی در این زمینه داشته باشد و به نظر می رسد که هر دو طرف سیاست برد-برد را در پیش خواهند گرفت و در مواردی از خود انعطاف نشان خواهند داد تا هر دو به منافعی دست پیدا کنند.

این کارشناس سیاسی یاد آور شد که امریکایی ها از قبل هم امکاناتی در اختیار طالبان قرار دادند تا به قدرت برسند و آنچه قضایا را تا حدی تغییر داد فرار اشرف غنی رئیس جمهوری سابق افغانستان و اطرافیانش بود، اخیرا هم برخی حلقات مخالف طالبان اعلام می کنند که در کشورهای اطراف افغانستان پایگاه دارند چنانکه به تازگی عبدالرشید دوستم رهبر جنبش ملی اسلامی افغانستان و معاون سابق ریاست جمهوری این کشور اعلام کرد که اگر حمایت سیاسی امریکا را داشته باشد بدون نیاز به سلاح و پول امریکا می تواند با طالبان مبارزه کند و این به معنای آن است که علیه طالبان هشدارهای جدی وجود دارد.

به گفته فانوس فشار سیاسی هم در برابر طالبان وجود دارد که یک نمونه آن گفت و گوهای امریکایی ها و طالبان در دوحه قطر است، امریکا این فشار مضاعف را به خاطر احیاء آبروی از دست رفته خود اعمال می کند، امریکایی ها می خواستند مسایل بالقوه ای که در افغانستان وجود داشت به صورت بالفعل درآورده و به نام خود ثبت کرده و از آن به عنوان دستاورد یاد کنند در حالی که چنین نبوده و در افغانستان دستاورد نداشتند بلکه در این کشور دستبرد زدند.

وی اظهار کرد: به هر صورت امریکایی ها اکنون ناگزیر هستند که حداقل موجودیت طالبان را به عنوان بخشی از سیاست افغانستان به رسمیت بشناسند اما بعضی از خواسته های خود را بر آنان تحمیل می کنند تا تغییراتی ایجاد شود و قدرت خود را هم تثبیت و به نوعی افکار عمومی را به طرف خود جلب کنند.

این استاد دانشگاه بیان داشت: آنچه طالبان در مورد خواسته های مردم افغانستان ادعا می کنند هم با واقعیت ها همخوانی ندارد و این را هم می دانند که باید تغییراتی ایجاد کنند، اما سیاست هایی که اعمال می کنند به هویت شان تبدیل شده و نمی دانند چگونه باید از آن بگذرند یا تغییراتی ایجاد کنند که آبروی خود را حفظ کنند همانگونه که امریکا می خواهد آبروی خود را حفظ کند.

فانوس یاد آوری کرد که امریکایی ها پس از دوره اول حکومت طالبان در افغانستان می خواستند دمکراسی را در این کشور پیاده کنند که شرایط بسیار ناپسندی ایجاد شد و اکنون هم می خواهند شرایط دیگری را تحت نام میانه روی و امثال آن ایجاد کنند و برای احیاء آبروی از دست رفته خود مسایل حقوق بشری، آزادی بیان و آزادی زنان را مطرح می کنند.

وی اضافه کرد: مخالفت ها با طالبان و عملکرد آنان در گوشه و کنار افغانستان و خارج از این کشور هم اگرچه ممکن است در کوتاه مدت به نتیجه ای نرسد اما در درازمدت نتیجه خواهد داد و اگر مسایلی با واقعیت سازگار باشد حتما جایگزین مسایل باطل می شود.

 

کلیدواژه