اسد 18, 1402 14:11 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و فعال رسانه ای افغان گفت: وضعیت خبرنگاری و رسانه ها در افغانستان در حال حاضر چندان مناسب نیست و چشم انداز روشنی هم برای آن وجود ندارد.

محمد داود افشار در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با گرامیداشت روز خبرنگار در جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: به ویژه در دو سال اخیر خبرنگاران و رسانه ها با محدودیت های زیادی روبرو شده اند.

مسوول موسسه فرهنگی-رسانه ای نوا در رابطه با مرور وضعیت خبرنگاران و رسانه ها در دوره جمهوریت در افغانستان عنوان کرد: خبرنگاران مانند بسیاری از صنف های دیگر به دو بخش عمده قابل تقسیم هستند؛ طیفی از خبرنگاران ملی و اسلامی فکر می کردند و ارزش های جامعه و سبک زندگی اسلامی-افغانستانی برایشان مهم بود که در این راستا رنج ها، مرارت ها و بی مهری های زیادی دیدند اما بنا به رسالتی که برای خود تعریف کرده بودند در افغانستان مایه خیر و آگاهی بودند، حقایق را تبیین می کردند، در دفاع از ارزش ها سنگ تمام گذاشتند و در این راستا از نظر جانی و مالی قربانی های زیادی هم دادند چنانکه در این عرصه، شهید، مجروح و زندانی هم داشتیم.

وی افزود: طیف دیگری هم بودند که عنوان خبرنگار و رسانه را یدک می کشیدند اما با توجه به اینکه پشتوانه آن ها کشورهای غربی بود و سفارتخانه های خارجی از آن ها حمایت می کردند، خواسته یا ناخواسته، آگاهانه یا نا آگاهانه در ترویج فرهنگ بی بند و باری و خشونت نقش داشتند.

به گفته افشار افغانستان که امروز در شرایط ناگواری بسر می برد به خاطر کم کاری ها و جنایت های اقشار مختلف از برخی سیاستمداران گرفته تا نمایندگان مجلس، وزیران، جوامع مدنی و خارجی ها است، تعدادی از خبرنگاران هم در این قضیه نقش داشتند و بخشی از ناهنجاری های امروز جامعه به سیاست های تعدادی از رسانه ها برمی گردد که به جای تزریق امید و افزایش مهارت های زندگی در جامعه، با اهداف امپریالیستی استکبار همراهی کردند، هرچند تعدادی از خبرنگاران هم اقدامات مثبت زیادی در عرصه های مختلف انجام دادند.

این فعال رسانه ای در رابطه با وضعیت خبرنگاران و رسانه ها در دو سال اخیر و از زمان به قدرت رسیدن طالبان هم گفت: طی این مدت هم شاهد شرایط خفقان در حوزه رسانه ها هستیم که رسانه ها و خبرنگاران آزادی عمل درستی ندارند و از آنچه نیاز یک جامعه برای کشف حقیقت و دستیابی به آگاهی های اجتماعی است دور شده اند. خبرنگاران با تهدیدهای مکرر مواجه شده اند، محدودیت های گسترده بر آنان اعمال شده و امروز وضعیت آزادی بیان در افغانستان مناسب نیست و آینده روشنی هم برای آن تصور نمی شود.

افشار اظهار کرد: در کشورهایی که دولتمردان به آزادی بیان ایمان دارند و رسالت خبرنگاران را به عنوان یک قشر آگاهی دهنده به جامعه قبول دارند راه های مختلفی برای حمایت از آن ها وجود دارد، دولت ها بسترهایی را برای حمایت از آنان آماده می کنند، اتحادیه هایی ایجاد می شود که هم از منافع اقتصادی و هم از وضعیت معیشتی و آینده شغلی آن ها و هم از حق آزادی عمل و بیان آن ها دفاع می کند.

وی اضافه کرد: اما در افغانستان هیچ کدام از این بسترها در حوزه خبرنگاری وجود نداشته و ندارد و آینده روشنی هم در این زمینه به نظر نمی رسد.

 

کلیدواژه