اسد 24, 1402 13:18 Asia/Kabul

معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان گفت: به رسمیت شناختن یک فرایند است و من فکر می کنم که زمان به رسمیت شناسی «امارت اسلامی» نزدیک است.

عبداللطیف نظری معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: بزرگترین عامل پیروزی «امارت اسلامی» بر نیروهای اشغالگر ایمان و عقیده ملت مسلمان افغانستان بود و همچنین حمایت مردمی از «مجاهدین امارت اسلامی» سب شد که اشغالگران نه تنها به اهداف خود دست پیدا نکنند بلکه شکست قطعی را در افغانستان محتمل شوند و در نهایت با امضای توافقنامه دوحه افغانستان را ترک کنند.

وی در مورد دستاوردهای حکومت طالبان در دو سال گذشته نیز گفت: استقلال سیاسی افغانستان مهم ترین دستاورد این نظام است که به مفهوم واقعی کلمه به آن دست پیدا کرد و در حال حاضر هیچ سرباز خارجی و ناتو در افغانستان وجود ندارد و تمامیت ارضی افغانستان حفظ شده و حاکمیت ملی نیز تثبت شده است.

نظری تصریح کرد: در ابعاد امنیتی افغانستان بعد از 40 سال به امنیت بسیار خوبی دست یافته است هر چند که برخی تلاش می کنند که امنیت را از مردم ما بگیرند ولی با حمایت مردم و اقتدار حکومت این تلاش ها خنثی شده است و در حال حاضر «امارت اسلامی» بر تمام جغرافیا و مرزهای خود تسلط کامل دارد.

این مقام حکومت طالبان در ادامه افزود: بدون شک امنیت در افغانستان تامین است و حکومت مرکزی قوی وجود دارد اما این که چرا کشورهای جهان «امارت اسلامی» را به رسمیت نمی شناسند به خاطر موضوعات سیاسی است، چون قدرت های اشغالگری که در داخل افغانستان حضور داشتند به زمان نیاز دارند تا افکار عمومی در داخل کشورهای خود را برای به رسمیت شناسی توجیه کنند.

وی تصریح کرد: به رسمیت شناختن یک فرایند است که در امتداد زمان شکل می گیرد و من فکر می کنم که زمان به رسمیت شناسی «امارت اسلامی» نزدیک است چون تعامل گسترده میان کشورهای همسایه و منطقه وجود دارد و قدرت های جهانی هم به زودی به واقعیت پی خواهند برد.

معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان در مورد وضعیت اقتصادی افغانستان بیان داشت: در حال حاضر مهم ترین چالش ما در بخش اقتصادی است که علت آن هم تحریم ها و مسدود شدن دارایی های مردم افغانستان است و فشارهای مختلفی از بیرون کشور توسط رسانه های وابسته و قدرت هایی که نتوانستند از طریق نظامی در افغانستان به اهداف خود دست پیدا کنند اعمال می شود و اگر این چالش ها و مشکلات از میان برداشته شود افغانستان به زودی بر اوضاع اقتصادی هم مسلط خواهد شد و در این عرضه به پیروزی کامل دست پیدا خواهیم کرد.

معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان در رابطه با برنامه های این حکومت برای رفع مشکلات اقتصادی مردم افغانستان هم گفت: برنامه های مشخصی جهت اشتغال و بالا رفتن قدرت خرید مردم وجود دارد و راه اندازی پروژه های بزرگ اقتصادی، اشتغال زایی برای جوانان، تقویت بخش خصوصی و صنایع متوسط و کوچک از جمله برنامه ها برای ایجاد گشایش در وضعیت اقتصادی مردم افغانستان است.

دو سال قبل در 24 اسد 1400 پس از فرار اشرف غنی و مقام های حکومت پیشین افغانستان، نیروهای طالبان وارد کابل و ارگ ریاست جمهوری شدند و دومین دوره حکومت خود را آغاز کردند.

کلیدواژه