سفر هیات پارلمانی ایران به افغانستان می تواند مبنای همکاری دو کشور در عرصه های مختلف قرار بگیرد
(last modified Mon, 28 Aug 2023 11:11:27 GMT )
سنبله 06, 1402 15:41 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: سفر هیات پارلمانی جمهوری اسلامی ایران به افغانستان می تواند مبنای همگرایی و همکاری بین دو کشور دوست و همسایه در عرصه های مختلف قرار بگیرد.

رمضانعلی فصاحت در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در کابل اظهار داشت: دو کشور جمهوری اسلامی ایران و افغانستان مشترکات زیادی باهم دارند و همگرایی و نزدیکی آن ها می تواند در عرصه روابط منطقه ای برای هر دو کشور مفید باشد، این موضوع مخصوصا در عرصه تجاری، اقتصادی و فرهنگی و مسایل مهاجرین می تواند نتایج مثبتی درپی داشته باشد.

این استاد دانشگاه در کابل با اشاره به اظهارات امیر خان متقی سرپرست وزارت خارجه حکومت طالبان در مورد اینکه افغانستان در حال تبدیل شدن به مرکز اتصال منطقه ای است و با توجه یه اینکه بازار خوبی برای کالاهای صنعتی ایران است، خواستار ایجاد سهولت در بخش تجارت و ترانزیت شده، عنوان کرد: افغانستان یک چهار راه بسیار مهم و استراتژیک هم از نظر فرهنگی و هم از نظر اقتصادی در سطح منطقه است.

وی تصریح کرد: افغانستان می تواند مسیر تزانزیتی خوبی برای کالاهای جمهوری اسلامی ایران به چین و هند باشد و می تواند به عنوان یک مسیر بسیار خوب در مسیر مبادلات فرهنگی و اقتصادی برای دو کشور باشد ضمن اینکه بسیاری از کالاهای تولیدی در ایران در داخل افغانستان هم مصرف دارد.

به گفته این کارشناس افغان از طرف دیگر از آنجا که افغانستان ده ها سال جنگ و نابسامانی را پشت سر گذاشته در عرصه بازسازی و نوسازی هم نیازمند همکاری های کشورهای منطقه از جمله ایران است و حمایت و همکاری ایران برای افغانستان که به سمت توسعه حرکت می کند بسیار مهم و ضروری است.

فصاحت با اشاره به اعلام هیات پارلمانی ایران مبنی بر اینکه ایران آماده انتقال تجارب به افغانستان در عرصه های مختلف است، اظهار کرد: در عرصه سیاسی روابط دو کشور به سمت همگرایی پیش می رود و استفاده از تجارب ایران در عرصه مبارزه با مواد مخدر و درمان معتادان در افغانستان تاثیرگذار است. در بخش جاده سازی هم ایران تجارب زیادی دارد و در افغانستان نیز برنامه های زیادی برای نوسازی و بازسازی جاده ها وجود دارد که می تواند از همکاری شرکت های ایرانی در این زمینه استفاده کند به ویژه اینکه انتقال مصالح برای ساخت جاده ها از ایران به افغانستان آسان تر و ارزان تر از مسیرهای دیگر است.

وی در خصوص دیدار هیات مجلس شورای اسلامی ایران با مسوولان وزارت داخله حکومت طالبان و قدردانی آن ها از خدمات جمهوری اسلامی ایران به مهاجرین افغانستانی هم گفت: جمع زیادی از مهاجرین افغانستانی سال ها است که در جمهوری اسلامی ایران زندگی می کنند و فرزندان آن ها در مدارس درس می خوانند، مهاجرین مشغول کار هستند اما توجه به این مساله هم وجود دارد که دو کشور باید جلو ترددهای غیر قانونی را بگیرند.

 

کلیدواژه