سنبله 26, 1402 20:48 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: حکومت طالبان از انحصار پاکستان خارج شده و این گروه تعامل با کشورهای منطقه ای و فرا منطقه ای را در مقابل تعامل با پاکستان ترجیح می دهد.

سید حسن حسینی کارشناس سیاسی افغان در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری گفت: در سیاست حکومت طالبان در قبال پاکستان و کشورهای منطقه در دو سال گذشته تغیراتی بوجود آمده و طالبان با هوشیاری و زیرکی به دنبال تعامل با کشورهای منطقه ای و فرا منطقه ای هستند.

وی در ادامه افزود: در دو سال گذشته بیش از سه میلیارد دلار به حکومت طالبان کمک رسیده و این نشان دهنده این است که حکومت طالبان یا حداقل بخش های از طالبان به دنبال روابط بیشتر با همه کشورهای جهان و منطقه هستند.

این کارشناس سیاسی بیان داشت: حمایت حکومت طالبان از تی تی پی و اختلافات مرزی که میان طالبان و پاکستان بوجود آمده، نشان دهنده این است که که طالبان از انحصار پاکستان خارج شده و این گروه با درک واقعیت های جهانی تلاش می کند که پیوند های خود را با جهان و منطقه عمیق تر کند.

حسینی اظهار داشت: حکوت طالبان به خوبی این را درک کرده است که این همخوانی های استراتیژیک با جهان و منطقه می تواند باعث بقای حکومت آنان شود و این گروه با استفاده از فرصت های پیش آمده همواره به دنبال تعامل با کشورهای جهان و منطقه است.

وی در ادامه افزود: نشست های اخیر حکومت طالبان با کشورهای منطقه ای و حتی هندوستان که رقیب جدی پاکستان است، نشان دهنده این است که طالبان تعامل با کشورهای منطقه ای و فرا منطقه ای را در مقابل تعامل با پاکستان ترجیح می دهد.

این کارشناس افغان خاطر نشان کرد: هندوستان و پاکستان همیشه بر سر افغانستان با هم رقابت داشته اند و در زمان جمهوریت هم شاهد این رقابت بودیم و طالبان با درک این واقیعت که پاکستان با هند مشکل دارد می خواهد چرخی به سمت هند داشته باشد و این می تواند باعث کم رنگ شدن روابط حکومت طالبان با پاکستان که پدر معنوی این گروه محسوب می شود باشد.

کلیدواژه