میزان 01, 1402 11:21 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: صلح در افغانستان از طریق دعوت از امریکا و ناتو برای حضور مجدد در این کشور ایجاد نمی شود و راه برقراری آن گفت و گوهای سازنده میان تمام طرف ها است.

سید اسحاق دلجو حسینی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری در ارتباط با روز جهانی صلح و مساله صلح افغانستان گفت: آنچه در افغانستان صلح ایجاد می کند گفت و گو با مردم و نمایندگان آن ها، افراد و گروه های مخالف، ایجاد شرایطی برای بازگشت مردم به خانه هایشان و رفع مشکلات و نگرانی های کنونی است و از طریق حضور نیروهای ناتو و امریکایی به میان نمی آید.

وی با اشاره به درخواست طالبان از امریکا و ناتو به افغانستان و کمک به بازسازی این کشور بر اساس توافقنامه دوحه گفت: امریکا و ناتو به حضور امنیتی در افغانستان و تحت نظر داشتن کشورهای همسایه آن می اندیشند، در توافقنامه هم ذکر شده که امنیت طالبان را تامین می کنند.

به گفته این کارشناس سیاسی، طالبان به تنهایی توان انجام کاری را ندارند و نمی توانند در افغانستان صلح ایجاد کنند و اینکه اکنون رسما از امریکا و ناتو برای حضور در افغانستان دعوت می کنند باید توجه داشت که ناتو خود یک پیمان نظامی است و امریکا هم مسایل اطلاعاتی و نظامی را در افغانستان دنبال می کرد.

دلجو حسینی تصریح کرد: طی بیست سال حضور خارجی ها در افغانستان نه تنها صلح در این کشور به میان نیامد بلکه اوضاع پرمخاطره تر و ناامن تر شد. پس با دعوت از امریکا و ناتو صلح برقرار نخواهد شد.

وی با اشاره به جریان برگزاری مجمع عمومی سازمان ملل متحد و نقش این سازمان در ایجاد صلح و شرایط مناسب در افغانستان هم گفت: مسوولان سازمان ملل متحد معمولا فقط حرف می زنند، البته کمک هایی را از جامعه جهانی جذب کرده و به افراد بسیار فقیر در افغانستان رسانده اند هرچند دست باز هم در توزیع این کمک ها و نقش قوی در افغانستان ندارند.

این کارشناس سیاسی عنوان کرد: بر اساس آنچه در مجمع عمومی سازمان ملل متحد می گذرد کشورهای همسایه از وضعیت جاری در افغانستان نگران هستند و به دنبال رفع این نگرانی ها و خواستار ایجاد حکومتی در این کشور هستند که حقوق تمام اقوام در آن رعایت شود که ایجاد چنین حکومتی هم تنها بعد از گفت و گو امکان پذیر است. اگر هم گفت و گو میان طالبان و گروه های مخالف آن ها انجام نشود وضعیت به خشونت و درگیری کشیده خواهد شد و هیچ فرد عاقلی خواستار چنین وضعیتی نیست.

دلجو حسینی بیان داشت: طالبان می گویند نمایندگان تمام اقوام در حکومت حضور دارند و حکومت شان فراگیر است اما این برداشت بسیار سطحی و غیر منطقی است زیرا تا زمانی که راه گفت و گو باز نشود و طالبان نپذیرند که باید دیگر اقوام و گروه های داخلی افغانستان را هم شرکای اصلی این کشور بدانند، مشکلات حل نخواهد شد.

وی یاد آور شد که گفت و گوها بین نمایندگان امریکا و نمایندگان طالبان در دوحه قطر که مدت زیادی را در بر گرفت و تحت عنوان گفت و گوهای صلح انجام می شد در نهایت منجر به چیز دیگری شد، مساله این است که امریکایی ها از مدت ها قبل برنامه داشتند که در ظاهر افغانستان را ترک کنند اما در تمام امور زندگی اجتماعی، فردی، سیاسی و امنیتی این کشور همچنان حضور داشته باشند، در توافقنامه ای هم که با طالبان امضا کردند این مسایل درج شده چنانکه برخی مقامات امریکایی اذعان کرده اند که در قدرت گرفتن طالبان در افغانستان نقش داشته اند و بر مسایل در این کشور اشراف دارند، کمک های آن ها به طالبان هم آشکار است.

این کارشناس افغان گفت: با وجود این ها صلح در افغانستان برقرار نشد و اوضاع روز به روز پیچیده تر می شود زیرا اصول صلح پایدار رعایت نشد. امریکایی ها افغانستان را ترک کرده و به طالبان سپردند، طالبان هم مخالفان خود را به رسمیت نمی شناسند. در حالیکه برقراری صلح تنها از طریق گفت و گو امکان پذیر است و با جنگ و تخاصم، ظلم، بی عدالتی و فشار ایجاد نمی شود.

 

کلیدواژه