میزان 09, 1402 12:32 Asia/Kabul

عضو ارشد هیات حکومت طالبان در نشست مسکو گفت: نشست مسکو هم برای افغانستان و هم برای کشورهای منطقه مهم و پر دستاورد بود و امارت اسلامی را به سمت به رسمیت شناسی نزدیک ساخت.

عبدالطیف نظری معاون وزارت اقتصاد حکومت طالبان و عضو هیات اعزامی حکومت طالبان نشست به مسکو در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری گفت: نشست مسکو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار بود، چون کشورهای تاثیرگذار منطقه همچون جمهوری اسلامی ایران، چین، روسیه، ترکیه و کشورهای آسیای میانه در آن حضور داشتند و سطح نشست هم عالی بود.

 نظری در مورد حضور هیات طالبان در نشست مسکو گفت: هیات افغانستان در نشست مسکو بر تامین امنیت و مبارزه با مواد مخدر و نظم سیاسی در افغانستان تاکید داشت و خواستار تعامل سیاسی اقتصادی و تجاری با کشورهای تاثیر گذار منطقه بود که از طرف اعضای هیات مورد توجه قرار گرفت؛ باور ما این بود که افغانستان با کشورهای منطقه، منافع و تهدید مشترک دارد بنا بر این همکاری ها باید گسترش پیدا کند.

این عضو حکومت طالبان خاطر نشان ساخت: دیدگاه نمایندگان کشورهای منطقه و اعضای حاضر در نشست در قبال افغانستان مثبت بود و همگان بر همکاری با افغانستان و مردم این کشور و حمایت از امنیت در این سرزمین تاکید داشتند و تنها نماینده تاجیکستان نظریات متفاوتی داشت.

نظری اظهار داشت: این نشست قدم مهم و اساسی برای به رسیمت شناختن ما بود و امارت اسلامی را چند گام دیگر به سمت رسمیت شناسی نزدیک ساخت.

وی افزود: تحرکات دیپلماتیک برای به رسمیت شناسی آغاز شده و چین در این خصوص مواضع رسمی داشت و این می تواند چراغ سبزی برای دیگر کشورها باشد که در جهت تعامل با امارت اسلامی گام بردارند.

این عضو حکومت طالبان یادآور شد: مواضع کشورهای شرکت کننده در قبال افغانستان مثبت بود و همه از ثبات در افغانستان حمایت می کردند و به گونه خواستار همکاری با روند فعلی بودند و تاکید داشتند که مردم و حکومت افغانستان باید مورد حمایت قراربگیرند تا امنیت با چالش مواجه نشود.

 

پنجمین نشست فرمت مسکو در مورد افغانستان روز جمعه 8 میزان/ مهر با حضور نمایندگان ده کشور همسایه و منطقه در شهر کازان روسیه برگزار شد.

بررسی تشکیل حکومت فراگیر در افغانستان یکی از دستورات اصلی کار این نشست بود و نمایندگان کشورهای مختلف در این زمینه اظهارنظر کردند.

در اعلامیه پایانی این نشست آمده است که «با تأسف خاطر نشان می ‌شود که هیچ پیشرفتی در [راستای] تشکیل یک دولت واقعاً فراگیر در افغانستان صورت نگرفته است که منعکس‌ کننده‌ منافع همه‌ گروه‌های قومی – سیاسی در این کشور باشد».

در این اعلامیه آمده است که علی‌رغم انتصاب افرادی از نمایندگان ملیت‌ های مختلف در ادارات تحت کنترل طالبان، تکثر سیاسی در حکومت تحت کنترل این گروه قابل مشاهده نیست.

اشتراک کنندگان این نشست از طالبان خواسته ‌اند که برای تکمیل روند صلح و ایجاد یک دولت متوازن، فراگیر، همه ‌شمول و پاسخگو، گفتگوی عملی و نتیجه‌ محور با نمایندگان گروه‌های قومی و سیاسی را آغاز کنند.

این درخواست در سخنرانی های نمایندگان مختلف کشورهای اشتراک کننده نیز منعکس شد و آنها باردیگر بر تشکیل دولت فراگیر در افغانستان تأکید کردند.

پس از پایان این نشست، ضمیر کابلوف، نماینده‌ ویژه روسیه برای افغانستان در یک نشست خبری گفت که اعلامیه‌ پایانی را بجز تاجیکستان، همه‌ اشتراک‌کنندگان تأیید کرده اند.

بحث حقوق اقوام مختلف افغانستان همانگونه که در اعلامیه پایانی نشست فرمت مسکو منعکس شده است، در سخنرانی های اشتراک کنندگان نیز به آن پرداخته شد.

کلیدواژه