میزان 15, 1402 13:03 Asia/Kabul

کارشناس افغانستانی در امور سیاسی گفت: مهاجرین افغانستانی در دوران دفاع مقدس بیش از 2 هزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده اند و در دفاع از حرم اهل بیت(ع) در سوریه و عراق هم نقش بارزی داشتند و با ملت ایران خون شریک هستند و در پای حراست از نظام اسلامی ایستاده اند.

سید عباس حسینی روزنامه نگار و کارشناس افغانستانی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری گفت: فضا سازی صورت گرفته در برخی رسانه های ایران که منجر به افغانستانی هراسی شد بر خلاف سیاست های جمهوری اسلامی ایران بوده است و همگان باید متوجه باشند که همسو با رسانه های ضد انقلاب به اختلافات میان دو ملت ایران و افغانستان دامن نزنند.

وی افزود: در طول 40 سال گذشته ایران اسلامی پذیرایی مهاجرین افغانستانی بوده است و ملت ایران در این دوران در یک همزیستی مسالمت آمیز و با توجه به مشترکات زیادی که با هم داشته اند در کنار هم زندگی کرده اند.

این روزنامه نگار افغانستانی خاطر نشان ساخت: مهاجرین افغانستانی که در حال حاضر در ایران حضور دارند با مهاجرین 4 دهه گذشته بسیار متفاوت هستند و امروز ما شاهد نسل جدیدی از مهاجرین هستیم که نمی شود به عنوان یک کارگر ساده به آنها نگاه کرد و امروز نخبگان بسیاری از مهاجرین در دانشگاه ها و شهرک های علمی فناوری در کنار ملت ایران در شکوفایی علمی و اقتصادی ایران اسلامی نقش ایفا می کنند.

حسینی در ادامه افزود: در حال حاضر نخبگان علمی، فرهنگی و اقتصادی مهاجرین افغانستانی نقش زیادی در راستای رشد و پیشرفت اقتصادی جمهوری اسلامی ایران بخصوص بعد از تحریم های ظالمانه داشته اند و به خوبی در راستای دور زدن تحریم ها به نظام اسلامی کمک کرده اند.

این فعال فرهنگی افزود: سرمایه گذاران افغانستانی در حال حاضر در پیشرفت اقتصادی ایران نقش زیادی دارند و بیشترین سرمایه گذاری را در این کشور داشته اند و از سوی حجم تجارت ایران با افغانستان بخش بزرگی از صادرات ایران را شکل می دهد.

وی ادامه داد: مهاجرین افغانستانی در ایران در حوزه های مختلف تولیدی، کشاورزی، نظافت و پاکسازی به ویژه در تهران بزرگ و در بخش های مختلف کارگری بسیار نقش آفرین و تاثیر گذار بوده اند و بر خلاف تصور رایج مهاجرین در بخش های کارگری مشاغل را بر دوش دارند که روند اشتغال را در ایران تحت تاثیر قرار نداده اند و نیاز است که در رسانه های ایران به این موضوع پرداخته شود.

حسینی بیان داشت: مهاجرین افغانستانی در طول دفاع مقدس بیش از 2 هزار شهید تقدیم اسلام و انقلاب کرده اند و در کنار ملت ایران کنار ملت ایران در راستایی حراست از این نظام خون دادند و خون شریک هستند و همچنان در پای حراست از این نظام خواهند ایستاد و در سوریه و عراق هم افغانستانی ها حضور چشمگیری داشتد و مهاجرین همچنان با همه این ظرفیت ها مردمی ولایت مدار هستند و در کنار نظام اسلامی ایستاده اند.

کلیدواژه