نشست هایی که در رابطه با صلح افغانستان برگزار می شود باید بر اساس واقعیت های موجود باشد
(last modified 1395-10-05T06:41:51+00:00 )
جدی 05, 1395 11:11 Asia/Kabul
  • نشست هایی که در رابطه با صلح افغانستان برگزار می شود باید بر اساس واقعیت های موجود باشد

نشست هایی که در رابطه با صلح افغانستان برگزار می شود باید با حضور افغانستان و کشورهای منطقه و همسایه باشد

فعال سیاسی افغان تاکید کرد: نشست هایی که در رابطه با افغانستان و صلح این کشور برگزار می شود باید بر اساس واقعیت های موجود و حضور افغانستان و کشورهای منطقه و همسایه باشد.

محمد حسن جعفری دبیر کل حزب رفاه ملی افغانستان در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری با اشاره به نشستی که قرار است در مسکو در مورد افغانستان برگزار شود اظهار داشت: سال هاست که چنین نشست هایی در مورد افغانستان برگزار می شود، حالا هم که قرار است نشست سه جانبه روسیه، چین و پاکستان در مسکو در مورد افغانستان و بدون حضور این کشور برگزار شود نتیجه ای نخواهد داشت ضمن اینکه در چنین نشست هایی باید برخی از کشورهای منطقه و همسایه افغانستان هم حضور داشته باشند.

وی افزود: اگر نشستی در مورد افغانستان برگزار می شود باید جامع تر باشد و بتواند منافع مردم این کشور را در نظر بگیرد نه این که کشورهای برگزار کننده به دنبال منافع خود باشند. در صورتی که این نشست مقدماتی باشد و در آینده افغانستان و برخی دیگر از کشورها هم در آن حضور یابند می توان به نتایج آن امیدوار بود اما اگر فقط روسیه، چین و پاکستان در نشست شرکت داشته باشند نتیجه ای درپی نخواهد داشت. مردم افغانستان اعتماد چندانی به پاکستانی ها ندارند.

این فعال سیاسی افغان یادآور شد که محمد اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان در هند مستقیماً کمک پاکستانی ها را رد کرد و گفت این مبلغ را برای جلوگیری از اقدامات تروریست ها در کشور خودتان مصرف کنید که این نشان از بی اعتمادی دولت افغانستان به پاکستان دارد.

جعفری ادامه داد مردم و دولت افغانستان و حتی برخی کشورهای دیگر به این باور رسیده اند که پاکستانی ها طی سال های متمادی گذشته در قبال مسایل افغانستان صادق نبوده اند و طی دهه های گذشته آن درایتی را که باید، نداشته اند و سیاست های دوگانه را دنبال کرده اند.

وی تصریح کرد: پاکستانی ها بحث صلح در افغانستان را زیاد مطرح می کنند اما در عمل عکس آن را انجام می دهند و تروریست ها را تقویت و تجهیز کرده و به افغانستان اعزام می کنند، با این اوصاف در صورتی که پاکستان سیاست خود را در قبال افغانستان تغییر دهد می توان به آینده مناسبات امیدوار بود در غیر اینصورت چنین نشست هایی نتایج مثبتی درپی نخواهد داشت.

 

کلیدواژه