عملکرد غیر صادقانه طالبان سبب تغییر رویکرد روسیه نسبت به آنان شده است
(last modified 1402-09-04T09:41:11+00:00 )
قوس 04, 1402 14:11 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان تاکید کرد: عملکرد غیر صادقانه طالبان با کشورهای منطقه و از جمله روسیه سبب تغییر رویکرد مسکو نسبت به آنان شده است.

سید احمد موسوی مبلغ در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به برگزاری نشست چهره های افغان مخالف طالبان در مسکو اظهار کرد: نشست مسکو اگرچه به دعوت یک نهاد علمی-پژوهشی و یکی از احزاب روسیه برگزار شد اما محل برگزاری آن هتل پرزیدنت بود که مربوط به وزارت دفاع روسیه است بنابراین عملا وزارت دفاع روسیه میزبان این نشست بود و این اولین بار پس از روی کار آمدن طالبان است که روسیه از چهره های سیاسی مخالف طالبان میزبانی می کند.

وی افزود: به نظر می رسد روسیه پس از یک تجربه دو ساله تعامل با طالبان، از سیاست های خود در قبال طالبان بازگشت کرده، میزبانی رسمی از مخالفان طالبان در مسکو نشان دهنده آن است که چرخش هایی در نگاه تعامل گرایانه روسیه نسبت به طالبان دیده می شود و این موضوع هم به اهمیت این نشست افزوده است، ضمن اینکه این اولین بار است که این تعداد از شخصیت های مختلف افغان در جغرافیایی نزدیک به افغانستان گرد هم آمده اند.

این کارشناس سیاسی گفت: این امیدواری وجود دارد که اجماعی از شخصیت های مستقل، مطرح و فعال مخالف طالبان به وجود آید که در اینصورت بر روند تحولات افغانستان و منطقه بسیار تاثیرگذار خواهد بود.

به گفته مبلغ تجربه دو سال گذشته نشان داده که طالبان در برخورد با کشورهای همسایه افغانستان و روسیه صادق نبوده که این مساله باعث تغییر در رویکردهای روسیه شده و مسکو می خواهد به طالبان نشان دهد که با این برخورد غیر صادقانه با همسایگان و روسیه، مخالفین طالبان موقعیت پیدا می کنند و امکانات کشورهای منطقه که منافع شان در افغانستان در تعارض با امریکا قرار دارد به سمت مخالفین طالبان خواهد رفت.

وی عنوان کرد: زاویه ای که کشورهای منطقه به افغانستان نگاه می کنند با زاویه ای که غرب و امریکایی ها نگاه می کنند متفاوت است؛ کشورهای منطقه می خواهند از جنگ جدیدی که منطقه را درگیر و انرژی و امکانات منطقه را صرف کند، جلوگیری کنند اما این کشورها تنها بازیگران صحنه افغانستان نیستند بلکه کشورهایی که در طول بیست سال گذشته بر اوضاع افغانستان مسلط بودند اکنون هم با طالبان به صورت جدی همکاری می کنند.

مبلغ بیان کرد: تمام این کشورها طی بیش از بیست سال گذشته در یک جنگ سرد بسر می بردند و می خواستند بدون جنگ و خونریزی به خواسته های خود برسند اما مشخص نیست که این وضعیت در آینده هم باقی بماند.

وی اضافه کرد: در آینده نزدیک قرار است طرحی از سوی سازمان ملل متحد برای آینده افغانستان ارایه شود اما مشخص نیست این طرح سازمان ملل متحد که متاثر از امریکا است، در مورد افغانستان چه خواهد بود و چه نقشی را برای مردم افغانستان، کشورهای همسایه و کنشگران سیاسی قائل شده است. در صورتی که این نقش ها بایسته نباشد ممکن است شاهد تحولات جدی در صحنه سیاسی افغانستان باشیم.

 

کلیدواژه