الزامی برای دعوت از افغانستان در نشست مسکو وجود ندارد
(last modified 1395-10-07T07:57:53+00:00 )
جدی 07, 1395 12:27 Asia/Kabul

نشست مسکو به منظور بررسی مقابله با چالش هایی است که از ناحیه افغانستان متوجه کشورهای دیگر می شود

کارشناس و فعال سیاسی افغان گفت: نشست مسکو به منظور بررسی مشکلات افغانستان و مقابله با چالش هایی است که از ناحیه آن متوجه کشورهای دیگر می شود و دعوت از افغانستان الزامی ندارد.

وحید مژده در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در رابطه با نشست سه جانبه در مسکو که در حال برگزاری است و اعتراض افغانستان به خاطر دعوت نشدن به آن اظهار داشت: نشست میان سه کشور روسیه، چین و پاکستان در مورد اوضاع افغانستان است، اگر در این نشست تصمیمی گرفته شود مبنی بر اینکه از این پس با دولت افغانستان قطع رابطه و با طالبان ارتباط گرفته می شود و یا اینکه مسایلی مطرح شود که با امنیت ملی افغانستان ارتباط داشته باشد دولت کابل حق اعتراض دارد.

وی تصریح کرد: معمولاً اینگونه نشست ها به منظور ارزیابی یک کشور در حال بحران صورت می گیرد و کشورهای همسایه و منطقه که از این بحران متضرر هستند می خواهند تبادله اطلاعات و تجارب کنند و بدانند چگونه می توانند با چالش هایی که منشاء آن یک کشور دیگر است مقابله کنند. بنابر این اعتراض افغانستان در مورد دعوت نشدن به این نشست چندان بجا نیست زیرا نشست های مختلفی در مورد افغانستان صورت گرفته که این کشور در آن ها حضور نداشته است.

این کارشناس افغان یادآور شد که در چین هم چنین نشست هایی برگزار شده و هدف هم این نبوده که حکومت افغانستان را تضعیف کنند بلکه بررسی رویدادها و مشکلات افغانستان بوده که نشست مسکو هم در همین راستا است.

به گفته مژده طی چند سال گذشته بویژه از زمانی که حکومت وحدت ملی افغانستان روی کار آمده نگرانی ها در مورد افغانستان بیشتر شده و این نگرانی ها هم بیشتر ناشی از یکسری سیاست های نادرست حکومت این کشور بوده است به گونه ای که در مورد برخی مشکلات افغانستان مبالغه کرده اند که از آن جمله مساله داعش است.

وی اضافه کرد: این حکومت همواره تاکید کرده که قدرت داعش در افغانستان در حال گسترش است در حالیکه اینگونه نبوده اما این بحث نگرانی هایی را در سطح منطقه ایجاد کرده است. این نگرانی ها زمانی افزایش می یابد که افرادی از درون حکومت اعلام می کنند که دولت افغانستان و امریکایی ها درصدد تقویت داعش هستند از اینرو برگزار کنندگان چنین نشست هایی لزومی نمی بینند که دولت افغانستان را دعوت به نشستی کنند که برای مقابله با چالش های ناشی از داعش برگزار می شود.

 

کلیدواژه