قوس 15, 1402 13:31 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی افغان گفت: کشورهای منطقه بر اساس منافع خود با حکومت طالبان روابط و تعامل برقرار و میزان آن را تنظیم می کنند.

محمد صالح سلجوقی در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به معرفی بلال کریمی معاون سخنگوی حکومت طالبان به عنوان سفیر این حکومت در چین و پذیرش وی از طرف دولت چین و در عین حال خواست وانگ ون بین سخنگوی وزارت خارجه چین از حکومت طالبان مبنی بر تغییر شیوه حکومت داری اظهار کرد: کشورهای منطقه برای حفظ منافع خود تعاملاتی با طالبان برقرار کرده اند اما این تعاملات به معنای برقراری روابط گسترده تا سرحد به رسمیت شناسی نیست.

وی افزود: تعداد زیادی از شرکت های چینایی به دنبال سرمایه گذاری در افغانستان هستند و به این خاطر هم که شده ناگزیرند روابط و تعاملاتی با طالبان داشته باشند که پذیرش بلال کریمی به عنوان نماینده حکومت طالبان در سفارت افغانستان در چین هم در همین راستا است.

به گفته عضو پیشین پارلمان افغانستان با وجود اینکه حکومت طالبان از چین خواسته که این حکومت را به رسمیت بشناسد اما پذیرش نماینده طالبان در سفارت افغانستان در چین به معنای به رسمیت شناسی آنان نیست چنانکه دولت چین موضع خود را از طریق وزارت خارجه آن کشور اعلام و تاکید کرد که شیوه حکومت داری طالبان باید تغییر کند.

سلجوقی عنوان کرد: دولت چین به هیچ عنوان نمی خواهد کاری را انجام دهد که کشورهای دیگر هنوز در برابر آن مقاومت می کنند، کشورهای دنیا خواستار ایجاد یک حکومت فراگیر در افغانستان و رعایت حقوق بشر و حقوق زنان در این کشور هستند تا زمینه به رسمیت شناسی حکومت طالبان فراهم شود، چین هم نمی تواند خلاف خواسته های دنیا عمل کند.

این کارشناس افغان گفت: کشورهای مختلف منطقه بر اساس منافع خود با طالبان روابط و تعامل برقرار می کنند و در صورتی که طالبان منافع آن ها را بیشتر در نظر بگیرند، روابط و تعاملات خود را افزایش و گسترش خواهند داد، اخیرا تعدادی از شرکت های چینی هم در افغانستان سرمایه گذاری کرده اند و چین به دنبال تعامل با حکومت طالبان است تا منافع اقتصادی کوتاه مدت و درازمدت خود را در افغانستان بیشتر تضمین کند.

وی اضافه کرد: به هر صورت هر کشوری منافعی دارد اما منافع مشترک تمام کشورها این است که از افغانستان به عنوان محلی برای عملیات تروریستی علیه آن ها استفاده نشود و آسیب پذیری شان از وضعیت موجود در این کشور کاهش پیدا کند آن هم از طریق تعاملی که متناسب با منافع ملی شان باشد.

 

کلیدواژه