قوس 19, 1402 14:28 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی و روزنامه نگار افغان گفت: امریکا نمی خواهد در مساله افغانستان از رقبای منطقه ای خود به ویژه چین و روسیه عقب بماند.

عزیز احمد فانوس در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری با اشاره به آغاز دور جدید سفر منطقه ای توماس وست نماینده امریکا در امور افغانستان اظهار کرد: با توجه به اینکه نشست هایی در مورد افغانستان در روسیه و تاجیکستان برگزار شد و چین سفیر طالبان را پذیرفت، امریکا نگران است که در مساله افغانستان از رقیبان منطقه ای خود عقب بماند و آن ها در این کشور نفوذ پیدا کنند.

وی افزود: کشورهای بزرگ مانند امریکا، چین و روسیه سرمایه گذاری هایی در رابطه با سیاست افغانستان کرده و همواره به صورت مستقیم یا غیر مستقیم در آن دخالت کرده اند، امریکا از قبل هم پیام هایی به طالبان در خصوص تشکیل حکومت فراگیر می فرستاد اما هدف حضور مهره های طرفدار خودش در حکومت افغانستان بود و دیگر کشورها هم خواستار چنین چیزی هستند.

به گفته این استاد دانشگاه در کابل طالبان همواره ادعا می کنند که حکومت آنان فراگیر است و جامعه جهانی باید آنان را به رسمیت بشناسد. اما چنین چیزی برای مردم افغانستان و کشورهای خارجی قابل قبول نیست. کشورهای منطقه و فرامنطقه می خواهند حکومتی در افغانستان بر سر کار باشد که گاهی به سمت غرب و گاهی به سمت شرق تمایل پیدا نکند و دیگر کشورها مجبور نباشند برای براندازی آن سرمایه گذاری کنند به هر صورت کشورهایی هم در تلاش هستند که در افغانستان نفوذ داشته باشند و یا حداقل از نفوذ کشورهای مخالف خود جلوگیری کنند و به ویژه پس از آنکه چین سفیر طالبان را پذیرفت نگرانی های امریکا در این زمینه بیشتر شد.

فانوس عنوان کرد: در نشست مخالفان طالبان در تاجیکستان هم احتمالا روسیه پشت قضیه بوده و امریکا از این ناحیه و از نفوذ روسیه هم نگران است زیرا اگر حکومتی فراگیر در افغانستان آن هم با سفارش های روسیه و چین تشکیل شود و مورد تائید منطقه قرار بگیرد تعدادی از کشورها آن را به رسمیت خواهند شناخت.

این کارشناس افغان بیان کرد: طالبان بالاخره مجبورند شرایط جامعه جهانی را برای تشکیل یک حکومت فراگیر بپذیرند زیرا در غیر اینصورت ممکن است راه مداخله نظامی باز شود، در گذشته ها حکومت هایی توسط روس ها در افغانستان ایجاد شد و بعد امریکایی ها توانستند در افغانستان نفوذ و علیه آن ها اقدام کنند و بعدها که امریکا در افغانستان حکومت ایجاد کردند ممکن است چین و روسیه پشت پرده تلاش هایی کرده باشند که امریکایی ها مجبور شدند بسیار عجولانه و بدون در نظرداشت منافع افغانستان این کشور را ترک کنند.

فانوس گفت: امریکا و طالبان مذاکراتی در قطر داشتند و به توافقاتی رسیدند و حتما واشنگتن منافع خود را در نظر گرفته و اکنون هم کسانی در داخل و خارج افغانستان به دنبال تامین منافع امریکا هستند، امریکایی ها طی بیست سال در افغانستان هزینه و هسته گذاری هایی کرده و همچنان می خواهد به دخالت های خود در این کشور ادامه دهد و می خواهد مطمئن شود که چین و روسیه یک دولت طرفدار خود را در افغانستان ایجاد نخواهند کرد.

وی اضافه کرد: از سوی دیگر در حالی که دولت پاکستان از نگاه سیاسی، نظامی و اقتصادی رو به ضعف می رود امریکا نگران است، نمی خواهد افغانستان را از دست بدهد و به دنبال آن است که روابط دیپلماتیک با طالبان داشته باشد، بعید هم نیست که اگر طالبان اصلاحاتی در حکومت خود ایجاد کنند برای به رسمیت شناختن حکومت طالبان پیش قدم شود.

 

کلیدواژه