تحلیل وزیر دفاع ایران از ائتلاف غربی ها برای مبارزه با تروریسم
(last modified 1395-10-08T10:46:02+00:00 )
جدی 08, 1395 15:16 Asia/Kabul
  •  تحلیل وزیر دفاع ایران از ائتلاف غربی ها برای مبارزه با تروریسم

ائتلاف غربیها برای مبارزه با تروریسم در منطقه ، اقدامی ظاهری و فریبکارانه است .

 سردار سرتیپ "حسین دهقان" وزیر دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ایران در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم ، با بیان این نکته ؛ تصریح کرد ؛ غربی  ها  اراده‌ای برای مبارزه با تروریسم در عراق و سوریه ندارند .

آنچه امروز برای منطقه اهمیت  نخست را دارد ایجاد صلح ، ثبات  و ریشه کن شدن تروریسم  درمنطقه بدون هرگونه تفسم بندی های گزینشی از سوی غرب است.  سردار" حسین دهقان " در ادامه گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم با اشاره به  همین نکته تصریح کرد داعش و فتح الشام ( جبهه‌ النصره ) نمی‌توانند جزئی از آتش‌بس در سوریه باشند وتاکید کرد که درفرایند مبارزه با تروریسم ، همه باید نسبت به توقف حمایت‌های سیاسی، مالی و نظامی از تروریست‌ها متعهد باشند.

مبارزه با  گروه های تروریستی در سوریه اکنون با روشن شدن وضعیت حلب  و آزاد سازی  این شهر مهم و استراتژیک وارد مرحله حساسی شده است .  این پیروزی دارای اهمیتی استراتژیک است که تاثیراتی فراتر از  تحولات در سوریه دارد .به همین دلیل آزاد سازی حلب از اشغال گروه های تروریست با  حساسیت زیادی از سوی محافل سیاسی  دنبال می شود  ؛  چراکه این موفقیت راه را برای گام های بعدی از جمله شکل گیری فرآیند مذاکرات سیاسی برای حل بحران سوریه هموارکرد .  از این جهت دور از انتظار نیست که برخی جریان های رسانه ای سعی کنند این دستاورد را با حاشیه سازی ها  و ارائه  تحلیل های جهت دار در باره  آنچه بروز اختلاف دید گاه میان ایران و روسیه در باره تحولات بعد از آزاد سازی حلب عنوان می کننند؛ کمرنگ نشان دهند. سیر تحولات منطقه نشان می دهد ؛ثبات و امنیت  به‌ ویژه درعراق و سوریه باید مبنای تعامل و همکاری کشورهای منطقه باشد . 

بدیهی است لزوما"  دید گاه های  کشورهای منطقه در همه زمینه ها یکسان نیست ؛ اما اگرکشورهای  مهم منطقه براساس منافع  مشترک کنار یکدیگر باشند، مشکل عراق و سوریه  نیز بدون نیاز به قدرت‌های خارجی، حل و فصل خواهد شد.  بنابراین  آنچه اهمیت دارد این است که کشورهای منطقه  بتوانند نقش سازنده خود را در حل مشکلات و تهدید ها به‌خوبی ایفا کنند.ایران ؛ روسیه و ترکیه  اکنون دراصول  به این اتفاق نظر رسیده اند که حفظ تمامیت ارضی و وحدت ملی سوریه، حول محور  دموکراسی و رأی و نظر مردم، جلوگیری از کشتار مردم و کمک به آوارگان و مجروحان برای بازگشت به خانه‌های خود از جمله اقداماتی است که باید برای حل بحران‌ها در منطقه انجام شود.

آنچه مسلم است ایران درچارچوب سیاستی  تعاملی منطبق با حقوق کشورهای منطقه در  قبال مسایل عراق و سوریه  به  تلاش های خودادامه می دهد و تاکید دارد که روند  مبارزه با تروریسم در شکل واقعی خود باید ادامه داشته باشد .اظهارات وزیر دفاع ایران در گفتگو با شبکه تلویزیونی روسیا الیوم نیز موید از این دید گاه  است  که همه گروه های تروریستی با برچسب های  ساختگی  خوب و بد و یا میانه  باید ریشه کن شوند و هیچ توجیهی برای مماشات ویا  مسامحه در برخورد  با گروههای تروریستی  پذیرفتنی نیست.