جدی 09, 1402 13:05 Asia/Kabul

کارشناس و فعال اقتصادی افغان گفت: شرایط سرمایه گذاری در افغانستان بیش از گذشته فراهم شده است.

عبدالنصیر رشتیا در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به اعلام معاونت اقتصادی ریاست الوزرای حکومت طالبان مبنی بر اینکه در سال 1402 بیش از ده میلیارد دالر در افغانستان سرمایه گذاری شده، اظهار کرد: با توجه به سیاست های اقتصاد محور حکومت، ایجاد مصونیت جانی و مالی برای سرمایه گذاران، وجود نیروی انسانی ارزان و منابع معدنی موجود شرایط سرمایه گذاری در افغانستان بیش از گذشته فراهم شده است. تعدادی از کشورهای منطقه و جهان هم به ویژه برای سرمایه گذاری در بخش معادن ابراز علاقه کرده اند.

وی افزود: در دوران حکومت گذشته فساد اداری گسترده سبب انتقال سرمایه ها از افغانستان به خارج شد، اما پس از آغاز مبارزه جدی با فساد اداری در افغانستان، فساد به حداقل رسید و سرمایه گذاری ها در این کشور بیشتر شد. به عنوان مثال در بخش فولاد در گذشته نیمی از کارخانه ها تعطیل بود که دلیل آن هم فساد بسیار گسترده در گمرکات بود، سرمایه گذاران افغان توان رقابت با کالاهای خارجی را نداشتند و مواد خام به خارج صادر می شد ضمن اینکه انرژی لازم هم وجود نداشت.

به گفته این فعال اقتصادی پس از روی کار آمدن حکومت طالبان، در گمرکات اصلاحات ایجاد و از قاچاق مواد خام که بیشتر به پاکستان انجام می شد، جلوگیری شد که به این ترتیب کارخانه های تعطیل شده هم کم کم دوباره آغاز به کار کردند و سرمایه گذاری های قابل توجهی نیز در این بخش انجام شد.

رشتیا عنوان کرد: با وجود اینکه در داخل افغانستان شرایط سرمایه گذاری بهبود پیدا کرده تحریم های حکومت طالبان، محدودیت های بانکی و مشکلات در انتقال ماشین های صنعتی به افغانستان سبب شده که سرمایه گذاران ملاحظاتی برای سرمایه گذاری در افغانستان داشته باشند.

وی در عین حال بیان کرد: پس از چهل و چهار سال جنگ در افغانستان بیش از دو سال است که امنیت در این کشور تامین شده و سرمایه گذاران داخلی و خارجی می توانند در بخش های مختلف به ویژه بخش معادن این کشور سرمایه گذاری کنند که ارزش آن بیش از یازده تریلیون دالر تخمین زده شده است،

بخش زراعت هم قابل سرمایه گذاری است زیرا بخش زیادی از مردم افغانستان زراعت پیشه هستند، در صورتی که در این زمینه سرمایه گذاری شود علاوه بر اینکه افغانستان در رابطه با تولید غله به خودکفایی می رسد، می تواند صادرات هم داشته باشد.

این کارشناس اقتصادی گفت: مورد دیگر برای سرمایه گذاری در افغانستان بخش صنعت است، در حال حاضر حدود 6500 کارخانه متوسط، کوچک و خرد در افغانستان وجود دارند و این کشور در بیش از یکصد نوع کالا به خودکفایی یا نیمه خودکفایی رسیده است.

وی اضافه کرد: این بخش ها ظرفیت جذب سرمایه گذاری را دارند و حکومت هم سهولت هایی را از جمله تامین برق، اعطای زمین برای ساخت کارخانه، معافیت مالیاتی و رسیدگی سریع به مشکلات بخش خصوصی ایجاد کرده است.

 

کلیدواژه