جدی 21, 1402 13:29 Asia/Kabul

کارشناس فرهنگی-اجتماعی افغان تاکید کرد: کشورهای منطقه بیشترین آسیب را از اوضاع افغانستان می بینند بنابراین ابتکار عمل منطقه ای در مورد این کشور باید لحاظ شود.

حجت الاسلام سید جواد وحیدی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری در خصوص بیانیه وزارت خارجه جمهوری اسلامی ایران در مورد اوضاع افغانستان گفت: تاکید این بیانیه نگرش به واقعیت های موجود در افغانستان و اقدام بر اساس آن است.

رئیس بنیاد فرهنگی-اجتماعی افغانستانی های مقیم جمهوری اسلامی ایران اظهار کرد: این بیانیه ارزیابی از تحولات افغانستان طی دو نیم سال گذشته و از زمان روی کار آمدن طالبان است که تعاملات منطقه ای و جهانی را نسبت به افغانستان مورد تحلیل قرار داده و راهکار مناسب پیوستن افغانستان به جامعه جهانی را بیان کرده است. افغانستان طی این مدت با چالش های جدی مواجه بوده، تاکنون هیچ کشوری حکومت طالبان را به رسمیت نشناخته و نوع تعاملات طالبان با جهان مشخص نیست.

وی افزود: این بیانیه همچنان ناظر به قطعنامه اخیر شورای امنیت سازمان ملل متحد در مورد نوع تعامل با طالبان و تعیین نماینده ویژه برای افغانستان است و تاکید دارد که نقش کشورهای منطقه در ایجاد آرامش، امنیت و ثبات در افغانستان نباید نادیده گرفته شود، پیوستن مجدد افغانستان به جامعه جهانی از مسیر منطقه می گذرد و تصمیم هایی که در خارج از منطقه و به ویژه امریکا گرفته می شود به دلیل اینکه شناخت کافی از افغانستان ندارند، کارساز نیست.

به گفته این کارشناس افغان طی چند دهه اخیر افغانستان از مراکز تحولات و بی ثباتی در منطقه بوده و لشکر کشی بلوک شرق و غرب را تجربه کرده که خرابی زیرساخت ها و مهاجرت ها را به بار آورده و کشورهای منطقه بیشترین تاثیر را از آن متحمل شده اند بنابراین در حالی که کشورهای منطقه بیشترین آسیب را از اوضاع افغانستان می بینند و با آداب و رسوم، فرهنگ و جغرافیای مشترک در حوزه تمدنی مشترک قرار دارند، ابتکار عمل منطقه ای در مورد افغانستان هم نباید نادیده گرفته شود.

وحیدی با اشاره به تاکید بیانیه وزارت خارجه ایران در مورد افغانستان به واقعیت های جامعه این کشور، مشکلات دیرینه آن و اینکه افغانستان کنونی تحمل پذیرش ناکامی دیگری را ندارد عنوان کرد: افغانستان از نظر جغرافیایی محصور در خشکی است، یک کشور قبیله ای است که مردم با فرهنگ، زبان و رسوم خاص خود در آن زندگی می کنند، دارای تنوع قومی و زبانی ویژه ای است ضمن اینکه کشوری فقیر می باشد که طی چهار دهه جنگ تمام زیرساخت های اقتصادی و فرهنگی آن تخریب شده، تولید کننده مواد مخدر بوده و میلیون ها نفر از اتباع آن به کشورهای دیگر از جمله کشورهای همسایه مهاجرت کرده اند، این ها واقعیت های افغانستان است.

وی اضافه کرد: وقتی با چنین کشور و جامعه ای مواجه هستیم باید متناسب با نیازمندی های آن و چالش های موجود راهکار ارایه شود، البته رعایت حقوق زنان و تحصیل دختران چیزی است که باید همه مطالبه کنند اما این تمام مشکل افغانستان نیست و در صورتی می توان راه حل درستی ارایه کرد که طرف ها بدون درگیری وارد یک گفت و گوی فراگیر شوند تا به افغانستان مترقی، مسالمت آمیز و باثبات برسیم و کشورهای منطقه هم از این ثبات بهره ببرند.

 

کلیدواژه