حوت 28, 1402 18:11 Asia/Kabul

هنرمند موسیقی افغانستان گفت: جایگاه الفت آهنگ در موسیقی افغانستان بسیار برجسته است و آثار بسیار خوبی از او به یادگار مانده است.

محمد آصف حبیبی در گفت و گو با برنامه انعکاس رادیو دری درگذشت الفت آهنگ از هنرمندان برجسته موسیقی افغانستان را ضایعه بزرگ برای اهالی موسیقی برشمرد و گفت: استاد داد محمد الفت یکی از بزرگترین چهره های موسیقی کلاسیک افغانستان بود که موسیقی را از بزرگان خانواده خود که همگی از طبله نوازان برجسته افغانستان بودند به ارث برده بود و طی چندین دهه حضور در کوچه خرابات کابل توانست آثار خوبی از خود به یادگار بگذارد و ثبت و ضبط بیش از صدها آهنگ از این هنرمند موسیقی، نشان از جایگاه برجسته وی در این عرصه دارد.

این آواز خوان افغانستانی در ادامه افزود: علاوه بر آفرینش کارهای هنری، شاگردان زیادی را نیز تربیت کرد که مشهور ترین آن ها قیس الفت فرزند وی است که در حال حاضر یکی از ستاره های برجسته موسیقی افغانستان محسوب می شود.

حبیبی اظهار داشت: سبک موسیقی الفت آهنگ کلاسیک بود و به عنوان یکی از بهترین غزل خوان های افغانستان اثار خوبی آفرید و علاوه بر  این در قوالی و موسیقی فلکور هم کارهای از او شنیده شده است.

وی بیان داشت: در سال های اخیر ایشان در خارج از افغانستان در کانادا زندگی می کرد و به علت مریضی فعالیت چندانی در عرصه موسیقی از وی دیده نشد و فقط تعدادی شاگرد داشت که به پروش آن ها بیشتر توجه می کرد.

این هنرمند موسیقی افغانستان اظهار داشت: متاسفانه چند دهه جنگ در افغانستان باعث شد که هنرمندانی چون الفت آهنگ آنگونه که شایسته نام آن ها بود دیده نشوند چرا که اوج فعالیت هنری الفت آهنگ در دوران جنگ بود ولی علیرغم همه این ها جایگاه وی در موسیقی افغانستان بسیار برجسته است.

الفت آهنگ خواننده مشهور و استاد موسیقی افغانستانی در 69 سالگی و در غربت کانادا چشم از جهان فرو بست.

قیس الفت پسر الفت آهنگ گفته است که پدرش شب گذشته 27 حوت در کانادا پس از تحمل یک دوره بیماری درگذشته است.

استاد الفت آهنگ که متولد کابل بود، از سال‌ها قبل به کانادا مهاجرت کرد. او موسیقی را از پدرش آموخت و پس از آن در هند به مدت 12 سال موسیقی را نزد استادان «منور علی‌ خان» و «پندت امرنات خان» فراگرفت.

زنده یاد الفت آهنگ که به زبان‌های پشتو و فارسی آواز می خواند، در چندین دهه‌ فعالیت هنری، بیش از 600  اثر موسیقی از خود به جا گذاشته است.

حکومت پیشین افغانستان در سال 1398 به پاس فعالیت‌های هنری الفت آهنگ، به او نشان میرمسجدی‌خان را اهدا کرد.

کلیدواژه