حوت 29, 1402 15:11 Asia/Kabul

کارشناس ایرانی و آگاه امور منطقه گفت: پاکستان بر این باور است که طالبان افغانستان از تی تی پی حمایت می کند و حملات هوایی اخیر پاکستان فشار بر حکومت طالبان است که دست از این حمایت بردارد.

پیر محمد ملازهی کارشناس ایرانی و آگاه امور منطقه در خصوص حمله هوایی پاکستان به خاک افغانستان گفت: پاکستانی ها مدعی هستند که تحریک طالبان پاکستان در مناطق مرزی و قبائلی هم مرز در داخل خاک افغانستان مستقر هستند و این در حالی است که حکومت طالبان مدعی است این ها در افغانستان حضور ندارند و در همان مناق قبائلی پاکستان مثل وزیرستان حضور دارند که تحت کنترل پاکستان است.

وی افزود: این اختلاف بر می گردد به زمانی که طالبان افغانستان علیه آمریکا و دولت قبلی افغانستان می جنگیدند، در همان وقت ارتش پاکستان، تی تی پی را هم سازماندهی کرد تا در کنار طالبان در افغانستان با آمریکایی ها و دولت اشرف غنی مبارزه کنند.

 این کارشناس ایرانی بیان داشت: تی تی پی در آن زمان متحد طالبان شد و در حال حاضر پاکستان مدعی است که طالبان افغانستان همچنان اتحاد خود را با تحریک طالبان پاکستان حفظ کرده اند؛ البته طالبان افغانستان این را رد می کنند ولی این همکاری دوجانبه یک واقعیت است که هم به لحاظ ایدئولوژیک تحریک طالبان پاکستان با طالبان افغانستان همخوانی دارند و هم به لحاظ قومی و فرهنگی اشتراکات زیادی با هم دارند.

ملازهی اظهار داشت: بنابر این اختلاف حکومت طالبان افغانستان با پاکستان به این سادگی قابل حل نیست، به خصوص آن انتظاری اصلی که پاکستانی ها از طالبان داشتند برآورده نشد؛ چون پاکستان انتظار داشت زمانی که طالبان به قدرت برسند خط دیورند را به عنوان مرز مشترک و مرز بین المللی به رسمیت بشناسند در حالی که طالبان مدعی هستند خط دیورند که در زمان استعمار بریتانیا و شبه قاره هند امضا شده یک قرارداد صد ساله بوده که مدت آن تمام شده است.

این کارشناس امور منطقه خاطر نشان ساخت: پاکستانی ها به رغم سرمایه گذاری که روی طالبان کرده اند چون انتظارات آن ها در ارتباط با خط دیورند برآورده نشده است و از طرفی دیگر تحریک طالبان پاکستان خودش یک مشکل امنیتی برای پاکستان به وجود آورده است و نشانه هایی ظاهرا از نظر پاکستانی ها وجود دارد که طالبان به تدریج به سمت هندوستان هم نزدیک می شوند که این برای پاکستان بسیار خطرناک است، و حالا پاکستانی ها حس می کنند که از دو طرف در محاصره هند خواهند بود.

وی تصریح کرد: به خاطر همین شرایط به وجود آمده پاکستان به این نتیجه رسیده است که یک فشار نظامی قوی بر طالبان وارد کند تا بتواند حداقل به بخشی از اهداف خود دست پیدا کند.

کلیدواژه