جدی 13, 1395 14:06 Asia/Kabul
  • افزایش عواید معادن ذغال سنگ ولایت سمنگان

عواید معادن زغال سنگ شمال افغانستان افزایش یافته است

سخنگوی والی سمنگان در شمال افغانستان از افزایش عواید معادن ذغال سنگ این ولایت خبر داد.

صدیق عزیزی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری در شمال افغانستان اظهار داشت: عواید معادن ذغال سنگ ولایت سمنگان در شمال افغانستان هر سال نسبت به سال قبل بیشتر می شود که دلایل آن هم تامین امنیت و مدیریت سالم حکومت محلی و بازدید و کنترل دقیق است.

وی افزود: از ابتدای جدی (دی ماه) سال 1394 تا ابتدای جدی سال 1395 که یک سال مالی است بیش از دو میلیارد و سیصد میلیون افغانی از معادن ذغال سنگ ولسوالی (شهرستان) دره صوف ولایت سمنگان عواید به دست آمده است. این رقم در سال قبل از آن حدود دو میلیارد و ده میلیون افغانی بوده است.  

به گفته سخنگوی والی سمنگان در دو معدن مهم دره صوف حدود ده هزار نفر از این ولایت و ولایات دیگر مشغول کار می باشند و تاکید مسوولان محلی این است که استخراج از معادن بر اساس استانداردهای بین المللی صورت بگیرد که پیشنهادها و درخواست هایی در این زمینه و افزایش امکانات و ایمنی معادن به مقامات حکومت بویژه وزارت معادن افغانستان فرستاده شده است.

عزیزی عنوان کرد که پیوستن تعداد قابل توجهی از مخالفین مسلح به برنامه صلح و امنیت ناشی از آن نیز در افزایش استخراج معادن ذغال سنگ و عواید ناشی از آن تاثیرگذار بوده است.

این مقام ولایت سمنگان در رابطه با رعایت نکات ایمنی برای حفظ جان کارگران معدن هم گفت: تلاش زیادی صورت می گیرد که نکات ایمنی رعایت شود و در این زمینه هم برای در اختیار گرفتن تجهیزات مدرن و ایمن سازی معادن از حکومت درخواست شده که مسوولان مربوطه وعده هایی هم در این زمینه داده اند.

وی با بیان اینکه ذغال سنگ استخراج شده از این معادن هم در داخل افغانستان به مصرف می رسد و هم به خارج و بیشتر به کشور پاکستان صادر می شود گفت: نظارت بر معادن هم از سوی منابع دولتی صورت می گیرد و تلاش می شود که این نظارت ها بیشتر و دقیق تر شود.