جدی 14, 1395 14:17 Asia/Kabul

برگزیده نهمین جشنواره جایزه جلال آل احمد خواستار برگزاری جشنواره های بزرگ ادبی در افغانستان شد

برگزیده افغان نهمین جشنواره جایزه جلال آل احمد در تهران، خواستار برگزاری جشنواره های بزرگ ادبی در افغانستان شد.

سید علی موسوی در گفت و گو با خبرنگار رادیو دری اظهار داشت: اگرچه جلسات و جایزه هایی در افغانستان در رابطه با مسایل ادبی وجود دارد اما ضروری است که جشنواره و جایزه ادبی بزرگی هم در نظر گرفته شود.

عضو انجمن نویسندگان ولایت بلخ و برگزیده افغان نهمین جشنواره جایزه جلال آل احمد این جایزه را از معتبر ترین جوایزی دانست که در زمینه داستان در زبان فارسی اهدا می شود که از پشتوانه دولتی برخوردار است و هر ساله برگزار می شود و مبلغ آن هم قابل توجه است.

نویسنده مجموعه داستان "کابل جای آدم نیست" گفت: حالا که برای اولین بار افغانستانی ها هم اجازه پیدا کرده اند که در این جشنواره شرکت کنند تمایل داشتم در آن شرکت کنم و یکی از موارد اهمیت آن برای افغانستانی ها این بود که می توانستند داستان ها و رمان های خود را که طی چند سال گذشته نوشته بودند و قبلاً اجازه شرکت در این جشنواره نداشتند در جشنواره نهم شرکت دهند که در واقع رقابتی بین همه آن ها بود.

وی در رابطه با مجموعه "کابل جای آدم نیست" که جایزه جلال آل احمد را از آن خود کرده گفت: بیشتر داستان های این مجموعه مسایل اجتماعی را در بر می گیرد و در مورد انسان افغانستانی مدرن در دوره جنگ و پس از آن است که رابطه بین افراد و کنکاش های درونی این افراد را که در افغانستان مدرن زندگی می کنند بررسی می کند.

موسوی در مورد شخصیت های داستان هایش گفت: تلاش صورت گرفته که اغلب شخصیت های داستان ها ترکیبی باشد از افرادی که می بینم و حس می کنم و با آن ها زندگی کرده ام .

وی ضمن تشکر و قدردانی از کسانی که وی را تشویق کرده اند از مقامات حکومت افغانستان و بویژه مسوولان وزارت اطلاعات و فرهنگ این کشور خواست امکان برگزاری یک جایزه بزرگ در رابطه با زبان فارسی را در افغانستان فراهم کنند.

گفتنی است: در جشنواره جلال آل احمد بخش ویژه ای هم برای افغانستان در نظر گرفته شد و از اکرم عثمان نویسنده فقید افغان به عنوان خادم زبان فارسی تجلیل شد.

در بخش افغانستان و داستان کوتاه "کابل جای آدم نیست" نوشته سیدعلی موسوی و "خروسان باغ بابر" نوشته حسین فخری و در بخش رمان "چارگرد قلا گشتم" نوشته رهنورد زریاب و "گرگهای دوندر" نوشته احمد ضیاء سیامک هروی به عنوان برگزیده معرفی شدند.

 

کلیدواژه