ثور 06, 1403 11:06 Asia/Kabul

کارشناس سیاسی ایرانی تاکید کرد: با وجود دخالت ها و سنگ اندازی های خارجی، ایران و پاکستان علاقه مند توسعه روابط و مناسبات با یکدیگر هستند.

قاسم غفوری در گفت و گو با بخش خبر رادیو دری با اشاره به سفر سه روزه اخیر سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری اسلامی ایران و هیات همراهش به پاکستان که با استقبال گرم مقامات و مردم پاکستان هم مواجه شد، اظهار کرد: به رغم تلاش هایی که برای برهم زدن روابط دو کشور وجود دارد، طرفین به دنبال همگرایی و توسعه مناسبات در زمینه های مختلف در سطح دولت ها و ملت ها هستند که این رویکرد در روابط دو کشور و تحولات منطقه ای تاثیر بسزایی خواهد داشت.

وی افزود: دولت های ایران و پاکستان همواره بر اصل توسعه مناسبات تاکید داشته اند، ملت های دو کشور هم با توجه به قرابت های دینی، مذهبی و تاریخی ظرفیت های بسیار زیادی برای گسترش روابط و تعاملات دارند. مسایل اقتصادی بین دو کشور که هر کدام دارای ظرفیت های اقتصادی ویژه ای می باشند از اهمیت ویژه ای برخوردار است به طوریکه در مورد افزایش تبادلات تجاری تا مرز ده میلیارد دالر تاکید شده است.

به گفته این کارشناس سیاسی توافقاتی هم که در دولت سیزدهم ایران با پاکستان انجام شده مانند ایجاد مراکز مرزی و جایگاه های اقتصادی در مرزهای دو کشور و تعاملات اقتصادی در حوزه انرژی از مسایل بسیار مهم است، اجرایی شدن خط لوله صلح برای انتقال گاز ایران به پاکستان هم می تواند نقطه عطفی در روابط دو کشور باشد که بخش زیادی از مشکلات پاکستان را در حوزه انرژی رفع می کند. غفوری یاد آور شد که اهمیت خط لوله صلح به حدی است که امریکایی ها رسما مخالفت خود را با آن اعلام کرده اند اما واکنش پاکستانی ها مبنی بر اینکه منافع خود و روابط با ایران را قربانی منافع کشورهای دیگر نمی کنند و این طرح را در راستای منافع پاکستان و منطقه اجرایی خواهند کرد، قابل توجه است.

وی عنوان کرد: مسایل امنیتی و سیاسی هم در روابط دو کشور اهمیت زیادی دارد، شواهد نشان می دهد که طی سال های اخیر بازیگران فرامنطقه ای همواره به دنبال ناامن سازی مرز بین ایران و پاکستان با حمایت و تقویت تجزیه طلبان و گروه های تروریستی بوده اند و حلقه مکمل آن هم ناامن کردن افغانستان است.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد: در سفر آقای رئیسی به پاکستان همگرایی و همکاری دو کشور در مبارزه با تروریزم و مقابله با ناامنی های تحمیلی به مرزهای دو کشور مورد تاکید قرار گرفت که تحقق آن در توافقات بین دولتمردان و نظامیان دو کشور می تواند نقطه عطفی باشد که در بهبود و ثبات اقتصادی و سیاسی دو کشور موثر است و تاثیرات زیادی هم در امنیت منطقه خواهد داشت که می تواند زمینه ساز تحقق اهداف بزرگ منطقه در عرصه اقتصادی از جمله نقش آفرینی ایران و پاکستان در طرح یک جاده یک کمربند باشد.

غفوری بیان داشت: شرایط بندری که دو کشور دارند و موقعیت هایی که بندر چابهار، بندر مکران و بنادر پاکستان دارند با برقراری امنیت و همگرایی دو کشور در حوزه اقتصادی، در چهارچوب شانگهای و پروژه یک کمربند-یک جاده اهمیت خاصی دارد، در حوزه سیاسی هم ایران و پاکستان به عنوان نقش آفرینان بزرگ در عرصه منطقه و جهان اسلام می توانند ایفای نقش داشته باشند.

وی اضافه کرد: همگرایی و توسعه مناسبات دو کشور از جمله در نتیجه سفر آقای رئیسی به پاکستان می تواند زمینه ساز حل بحران های منطقه از جمله مساله تروریزم، مسایل افغانستان، تحرکات خارجی برای ناامن سازی منطقه و مساله فلسطین باشد که نشان می دهد ظرفیت های زیادی بین ایران و پاکستان در عرصه بین المللی و پیگیری مطالبات جهان اسلام وجود دارد.

 

کلیدواژه