سوریه ، همچنان درالتهاب و بحران سیاسی
(last modified Tue, 03 Jan 2017 11:28:52 GMT )
جدی 14, 1395 15:58 Asia/Kabul
  • سوریه ، همچنان درالتهاب و بحران سیاسی

ایران با همه ظرفیت  برای  برقراری صلح و ثبات در سوریه تلاش می کند  ،زیرا  آرامش در سوریه و هر کشور دیگر منطقه را بخشی از  صلح و ثبات در مجموعه منطقه و جهان می داند .

بهرام قاسمی سخنگوی وزارت امورخارجه روزدوشنبه درنشست هفتگی خود با خبرنگاران با تاکید بر این موضع ایران ،افزود: آنچه برای ایران  مهم است - حفظ حاکمیت ملی - تمامیت ارضی و صلح و ثبات در سوریه است و ایران با هر عامل و فاکتوری که صادقانه و جدی به صلح و ثبات در سوریه کمک کند، مشکلی ندارد.اکنون نیز رایزنی های دو جانبه ای از جمله بین ایران  وطرف های دیگر  که در مسکو بودند ادامه دارد و با دولت سوریه - نیز رایزنی ها ادامه خواهد داشت .

اجلاس مسکو اجلاس موفقی بود و تفاهم های خوبی نیز حاصل شد اما این توافق نسبی است و  استحکام ان به عوامل متعددی بستگی دارد . گروه های تروریستی با نام و نشان های به ظاهر متفاوت اما در هدف یکسان ،با کمک بازیگران منطقه‌ای و بین‌المللی  فجایع انسانی، زیادی را در سوریه بوجود آوردند . همین عناصر اکنون نیز با وجود برقراری آتش بس سراسری به استثنای داعش و جبهه النصره  ؛ در صدد کارشکنی در این روند هستند . اقدامات ایذایی همچون قطع آب شرب حلب  بخشی از این تحرکات است .درهمین راستا برخی منابع خبری از تعلیق رایزنی های گروه های معارض برای برگزاری مذاکرات سیاسی در آستانه  قزاقستان خبر داده اند  .

به گزارش خبرگزاری اسپوتنیک، گروه های مخالف دولت  سوریه روز دوشنبه با امضای بیانیه ای ضمن ادعای آنکه توافق آتش بس در این کشور نقض شده است اعلام کردند که در گفتگوهای صلح سوریه در آستانه پایتتخت قزاقستان شرکت نخواهند کرد.  شکسته شدن  آتش بس  درواقع مطلوب طرف مقابل است .  یکی از اهداف انها ازاقداماتی ایذایی  نیز سخت کردن ادامه فضای مذاکره است . ارتش سوریه در واقع برای رساندن  آب به چهار میلیون اهل سنت ،گروه های تروریستی را هدف قرار داد. نباید از نظر دور داشت که  اتفاق  مهمی که در نشست مسکو افتاد  رسیدن به اجماع بر سر تفکیک معارضان از گروه‌های تروریستی است .نشست مسکو در حالی به نتیجه رسید که چندین دور مذاکرات موسوم به «صلح سوریه» در ژنو، وین و جاهای دیگر به نتیجه عینی و ملموس منتهی نشده بود.

در حالی که امریکا  و جریان با محوریت غرب تاکید داشتند که همه معارضین باید در مذاکرات شرکت کنند؛  ترکیه نیز که در سیاست هایش  در سوریه ضربه خورد و دچار بحران حیثیت و سرخوردگی شده است ،راهی جزسوار شدن برقطارمذکره  نداشت.  این  تحولات نشان می دهد که آزادسازی حلب از اشغال گروه های تروریستی تا چه اندازه مهم و تعیین کننده است ؛ همانگونه که ایجاد اجماع برای برگزاری اجلاس آستانه نیز برای امریکا بسیارسنگین است. از اینرو   توافقی که در مذاکرات مسکو حاصل شد  با مواضع برخی کشورهای حامی گروه‌های تروریستی  مطابقت ندارد وآنها  تا آنجا که بتوانند سعی خواهند کرد دراجرای این توافق و برگزاری نشست آستانه  کارشکنی کنند.  این گروه ها بدنبال احیای سیطره بر مناطقی هستند که برای مقاصد بعدی آنها و تجزیه سوریه اهمیت کلیدی دارد . به همین  جهت  تمایل ندارند که   فرآیند حرکت به سمت روند سیاسی حل بحران سوریه تکمیل شود.