جدی 14, 1395 16:39 Asia/Kabul

شیعیان عربستان به مناسبت نخستین سالگرد شهادت شیخ نمر باقر النمر، روحانی مبارز این کشور در منطقه العوامیه در القطیف(شرق عربستان) تظاهرات کردند.

تظاهرکنندگان عربستانی با حمل تصاویر شیخ نمر و پلاکاردهایی در حمایت از وی، از مقامات سعودی خواستند تا پیکرهای کشته‌شدگانی را که از تحویل آنان به خانواده‌هایشان سرباز می‌زنند، به آنان بازگرداند.

کاربران شبکه‌های اجتماعی هم روز دوشنبه به مناسبت نخستین سالگرد شهادت شیخ "شیخ نمر باقر النمر" روحانی مبارز عربستانی با راه‌اندازی هشتگ "خون شیخ نمر بی پاسخ نخواهد ماند" در فضای مجازی، بر تداوم راه این عالم مبارز تاکید کردند.

در همین حال، در مناطق مختلف جهان از جمله شهر مقدس کربلا در عراق، لبنان، بحرین، برلین آلمان و لندن نیز همزمان با سالروز شهادت شیخ نمر، برنامه و فعالیت‌هایی در محکومیت اعدام این عالم برجسته برگزار شد.

شیخ نمر باقر النمر در ژوئیه 2012 و در پی اعتراض‎های گسترده‎ای که در فوریه 2011 در قطیف، منطقه شیعه نشین در شرق عربستان روی داد، بازداشت شد.

شیخ نمر در تاریخ  ۱۵ اکتبر  ۲۰۱۵  از سوی دادگاه کیفری آل سعود به اتهام واهی اقدام ضد امنیت ملی و محاربه، به «اعدام با شمشیر و به صلیب کشیده شدن در انظار عمومی» محکوم شد.

اعدام شیخ نمر به عنوان جنایتی هولناک و تروریسم دولتی در دوم ژانویه ۲۰۱۶  با واکنش‌های منطقه‌ای  و سازمان‌های مستقل بین‌المللی همراه شد.