تاکید بر نقش موثر همکاریهای ایران ، عراق ، سوریه و روسیه در مبارزه با تروریسم
(last modified 1395-10-15T10:35:48+00:00 )
جدی 15, 1395 15:05 Asia/Kabul
  • تاکید بر نقش موثر همکاریهای ایران ، عراق ، سوریه و روسیه در مبارزه با تروریسم

"حیدر العبادی" نخست وزیر عراق تاکید کرد: هماهنگی و همکاری بین عراق ، روسیه ، سوریه و ایران در زمینه مبارزه با تروریسم که به نفع همه است، ادامه دارد و ما همه کشورهای منطقه را برای پیوستن به آن دعوت می کنیم زیرا چاره ای بجز یکپارچه کردن تلاش ها برای نابودی تروریسم نیست.

 بی تردید هماهنگی و همکاریهای میان ایران و روسیه و عراق و سوریه نقش مهمی در مقابله با تروریسم داشته است و ناکامی های فزاینده تروریستها در سوریه و عراق بوِیژه پاکسازی کامل حلب از وجود تروریستها و نیز عملیات موصل  برای آزاد سازی آن از اشغال تروریستها که مراحل نهایی خود را طی  می کند از دستاوردهای این همکاریها است . این موفقیتها درحالی است که ائتلاف آمریکایی ضد داعش علیرغم تبلیغاتی که درخصوص آن به راه انداخته اند  نه تنها هیج کمکی به نابودی تروریسم در منطقه نداشته است بلکه عملا" به مانعی در مبارزه جدی با داعش و نابودی کامل انها تبدیل شده اند و حاشیه امنی برای تروریستها درمنطقه بویژه عراق و سوریه محسوب می شود . ادعای امریکا و متحدان غربی و عربی آن در زمینه مبارزه با داعش در حالی است که این کشورها نقش اصلی و مهمی را در تشکیل، آموزش و تجهیز این گروه به عهده داشتند.

کمک های گسترده مالی آمریکا به ائتلاف مخالفان خارج نشین سوری ، رساندن سلاح‎ های آمریکایی به دست تروریست‎ها در سوریه وعراق  و تقسیم‎بندی تروریسم خوب و بد ، هرگز با ادعاهای آمریکا مبنی بر تلاش برای تقویت راهبرد آمریکا در جنگ با داعش همخوانی ندارد.

 سیاست یک بام و دو هوای آمریکا، اشغال برخی از شهرهای عراق را توسط داعش درپی داشت که این به منزله چراغ سبز واشنگتن به تروریستها در تشدید تحرکاتش در عراق نیز تلقی شد .  کمک همزمان به دولت عراق و هموار کردن مسیر تشدید تحرکات داعش در خاک این کشور و سوریه موجب گردید که ائتلاف آمریکایی ضد داعش را به  نظاره‎گر تحرکات داعش  تبدیل ‎کند.

 در واقع تضاد در سیاست اعلامی و اعمالی آمریکا در جنگ با تروریسم به تشدید این پدیده شوم در منطقه منجر شده است .سیاست چند وجهی آمریکا در جنگ با تروریسم و نبود اراده واقعی در شاکله به اصطلاح ائتلاف بین المللی ضد داعش به سرکردگی آمریکا ، حیات داعش را طولانی‎تر کرده و بر اساس شواهد و قرائن ، هدف واشنگتن مدیریت پروژه داعش است.پروژه داعش ارتباط مستقیمی با تامین منافع آمریکا در منطقه غرب آسیا (خاورمیانه) و شمال آفریقا دارد  .

سیاست چندلایه آمریکا در قبال تروریسم نمی‎تواند صلح و امنیت منطقه‎ای و جهانی را تضمین کند . سیاست های نمایشی آمریکا در برخورد با داعش  کمکی به امنیت جهانی نمی کند .همکاری‎های جهانی در مبارزه با تروریسم ، تنها راهکار مبارزه با ناامنی ، خشونت و افراط‎گرایی است و در غیر اینصورت ، مرزی برای اقدامات تروریستها درعرصه بین المللی  نمی توان متصور بود . جنگ واقعی ارتش سوریه و عراق با حمایتهای روسیه و ایران علیه گروه تروریستی داعش،نمونه‎ای موفق برای  جلوگیری از گسترش تروریسم است. امروز ، ارتش‏ها و نیروهای مردمی  سوریه و عراق در خط مقدم جنگ واقعی با گروه تروریستی داعش قرار دارند که نشانه عزم جدی برای  مبارزه واقعی با تروریسم تا خشکاندن ریشه آن است و این واقعیتی است که نخست وزیر عراق به آن اشاره داشته است.  

کلیدواژه