جدی 16, 1395 13:39 Asia/Kabul
  • همکاری داعش و لشکر جهنگوی در حملات تروریستی در پاکستان

"علامه راجه ناصرعباس جعفری "دبیرکل مجلس وحدت مسلمین پاکستان گفت،گروهھای تکفیری تروریستی داعش و لشکر جھنگوی در پاکستان برای انجام عملیات تروریستی با یکدیگر ھمکاری می کنند.

 وی در سخنانی در شھر کراچی مرکز ایالت سند تاکید کرد،باید مقامات پاکستان علیه گروه های تروریستی داعش و لشکر جھنگوی اقدامات جدی انجام دھند.

علامه عباس جعفری همچنین بر شناسایی حامیان مالی این گروھای تروریستی تاکید کرد. دبیر کل مجلس وحدت مسلمین پاکستان در ادامه گفت،آمریکا با ایجاد گروه تروریستی داعش ،عامل موثر در ناامنی کشورهای آسیایی است. سخنان علامه عباس جعفری درباره همکاری داعش و لشکر جهنگوی برای انجام حملات تروریستی در پاکستان در شرایطی است که چندی پیش کمیسیون قضایی پاکستان،امتناع وزارت کشور پاکستان از قرار دادن نام گروه‌های تروریستی "جمعیت الاحرار" و" لشکر جهنگوی" در فهرست سیاه و ممنوع الفعالیت را خلاف قانون اساسی این کشور اعلام کرد.

مسئله همکاری داعش و لشکر جهنگوی در پاکستان از حدود یکسال گذشته در نهادهای نظامی و امنیتی این کشور مطرح بوده است. رئیس پلیس ایالت سند پاکستان سال گذشته از همکاری نزدیک دو گروه تروریستی لشکر جهنگوی و داعش در این کشور برای هدف قرار دادن شیعیان این کشور خبر داد. فعالیت های تروریستی داعش و لشکر جهنگوی که دامنه اقدامات ضد انسانی آنها در پاکستان روبه افزایش است،از نظر مردم و گروه های سیاسی و مذهبی این کشور بشدت نگران کننده است.

در حالی نگرانی ها از افزایش اقدامات تروریستی این دو گروه در پاکستان شدت یافته که سیاست های دولت و سازمان های اطلاعاتی این کشور در برخورد با آنان تامل برانگیز است. در حالی که لشگر جهنگوی در سال های اخیر مسئولیت برخی حملات تروریستی در پاکستان را پذیرفته اما وزارت کشور پاکستان،همچنان در قرار دادن نام این گروه در فهرست سیاه این کشور تعلل می کند. لشکر جهنگوی که سالها است در پاکستان اقدامات تروریستی انجام می دهد،با کمترین برخورد از سوی دستگاه های امنیتی و قضایی این کشور مواجه بوده است.

مهمترین دلیل تداوم خشونت های مرگبار لشکر جهنگوی در پاکستان هم ناشی ازبی توجهی به سازوکار برخورد قانونی،امنیتی و قضایی با این گروه تروریستی است. این شرایط موجب شده تا برخی از محافل رسانه ای،نهادهای امنیتی پاکستان را به حمایت غیر مستقیم ازبرخی گروه های تروریستی متهم کنند. وضعیت کنونی برخورد غیر موثر با گروه های تروریستی در پاکستان سبب شده تا داعش هم دراین کشور زمینه برای حضور و توسعه نفوذ مناسب ارزیابی کند و حتی با برخی گروه ها از جمله لشکر جهنگوی بنای همکاری برای اقدامات افراطی را پایه ریزی کند. سخنان دبیر کل مجلس وحدت مسلمین درباره همگرایی داعش و لشکر جهنگوی در حالی است که شیعیان پاکستان یکی از اهداف حملات تروریستی در این کشور هستند وسیاست دولت اسلام آباد هم در این زمینه موجب اعتراض های گسترده مردم و رهبران شیعی پاکستان شده است.

کلیدواژه