سرطان 05, 1403 19:26 Asia/Kabul

اسدالله زائری کارشناس مسایل سیاسی افغانستان می گوید: نشست سوم دوحه بازتاب دهنده واقعیت های جامعه افغانستان نیست و نتایج مثبتی به همراه نخواهد داشت.

اسدالله زائری در گفتگو با رادیو دری افزود: در نشست دوحه بیشتر به موضوعاتی مانند مواد مخدر، تغییرات اقلیمی و مسائل مالی و بانکی پرداخته می شود و بر اساس تجارب گذشته، نادیده گرفتن مسایلی مانند حقوق بشر و  خواست اکثریت مردم در آن نشان می دهد که این نشست هم بی نتیجه خواهد بود.

این کارشناس مسائل افغانستان نشست سوم دوحه را تشریفاتی و ابزاری تبلیغاتی برای برخی کشورهای مدعی حقوق بشر خواند و تصریح کرد: تا اینجا جامعه جهانی برای پیگیری خواسته هایش در برابر طالبان ناکام بوده و قدم به قدم عقب نشینی کرده است.

زائری اظهار کرد: جامعه جهانی نه تنها به هیچ یک از خواسته هایش از طالبان دست نیافته، بلکه از سر اجبار و ناگزیری راه تعامل با طالبان را در پیش گرفته است؛ زیرا معتقد است جهان تحمل یک بحران دیگر را در این منطقه ندارد و کمک های مالی هم که به طالبان می کنند فقط برای مدیریت بحران است.

وی ادعای سازمان ملل را  مبنی بر اینکه برای کمک به مردم افغانستان چاره ای جز تعامل با طالبان ندارد، بهانه خواند و افزود: اگر منافع قدرت های بزرگ که سازمان ملل هم منعکس کننده خواست و اراده آنان است، ایجاب و اقتضا کند، برخی مسائل به دستور کار بین المللی  تبدیل می‌شود و اگر منافع آنان ایجاب نکند، راه های بسیاری را برای  توجیه و فرار از مسوولیت‌هایشان پیدا می کنند.

این آگاه سیاسی اضافه کرد:  تنها راه برای تغییر وضعیت موجود، خواست و اراده مردم افغانستان، ابزارهای قانونی مانند قطعنامه های سازمان ملل و صداقت قدرت‌های جهانی است که البته صداقتی دیده نمی شود.

زائری  گفت: طالبان باید بپذیرند که با مردم افغانستان وارد گفتگو، مذاکره و تعامل شوند  و بدانند حکومتی که فاقد قانون اساسی و مجرای گفتگو با مردم باشد، دوامدار نخواهد بود.

وی همچنین با بیان اینکه طالبان واقعیت جامعه افغانستان هستند که بدون آنها مشکل این کشور حل نمی شود افزود: چیزی که ما از آن به عنوان واقعیت افغانستان نام می بریم، حقوق بشر، حقوق زنان و حقوق اساسی مردم است؛ مردمی که در وضعیت نابسامان روحی و روانی و بحران سیاسی به سر می برند و حاکمیت فعلی هم فاقد مشروعیت سیاسی و قانونی است.

اعلام موقف جریان‌های مخالف طالبان درباره نشست سوم دوحه

حذف زنان از نشست دوحه تاسف بار است

کلیدواژه